واریس پا , سیاهرگ ها یا وریدهای واریسی به رگ های خونی پیچ خورده و گشادی گفته می شود که در اکثر پاها دیده می شوند. فشار مداوم روی سیاهرگ ها باعث می شود دیواره رگ های خونی ضعیف شود و رگ های واریسی , واریس پا به وجود آید.در اکثرافراد، وریدهای واریسی، بدشکل و عنکبوتی هستند و از نظر شکل پا آزاردهنده می باشند، ولی در برخی موارد نیز باعث ایجاد درد زیادی موقع راه رفتن و ایستادن می شوند و در موارد شدید باعث بروز زخم های پوستی می گردند.

واریس-پا واریس پا 10روش درمان واریس پا

روش های درمان واریس پا :

۱- به طور منظم ورزش کنید.

پیاده روی و آهسته دویدن، جریان خون را در پاها بهبود می دهد و جریان خون مناسب، از پیشرفت و بدتر شدن سیاهرگ های واریسی جلوگیری می کند.

نشستن صحیح و مناسب، گردش خون را در پاها بهبود می بخشد، در حالی که انداختن پاها روی هم، جریان خون را در پاها مختل می کند

۲- سیگار نکشید.

کشیدن سیگار خطرات زیادی برای سلامتی بدن دارد، بالا رفتن فشار خون در اثر مصرف سیگار، در ایجاد سیاهرگ های واریسی موثر است.

۳- از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

ایستادن در یک جا برای مدت زمان طولانی، فشار وارده به سیاهرگ های پاها را افزایش می دهد. این فشار وارده نیز دیواره رگ های خونی را ضعیف می کند.

بعضی مشاغل طوری هستند که فرد مجبور است مدت طولانی در یک جا سر پا بایستد. در این گونه مواقع سعی کنید هر چند وقت یک بار وضعیت بدنی خود را تغییر دهید و حداقل هر نیم ساعت یک بار کمی قدم بزنید تا خیلی یک جا نایستید.

۴- به طور صحیح بنشینید.

 روی صندلی، صاف و راست بنشینید و پاهایتان را روی هم نیندازید.

نشستن صحیح و مناسب، گردش خون را در پاها بهبود می بخشد، در حالی که انداختن پاها روی هم، جریان خون را در پاها مختل می کند.

۵- از مصرف قرص های ضد بارداری با استروژن بالا خودداری کنید.

مصرف طولانی قرص های ضد بارداری با استروژن بالا، خطر ابتلا به واریس پا را افزایش می دهد که به دلیل تغییر عملکرد دریچه های سیستم گردش خون است.

۶- پاهای خود را مدتی بالا نگه دارید.

خصوصا اگر مدت زمان طولانی ایستاده اید، مدتی در طی روز و یا بعد از اتمام کار خود، پاهای خود را بالا نگه دارید تا گردش خون در پاها بهبود یابد و پاها استراحت کنند.

همچنین موقع خواب می توانید کمی پاهای خود را بالاتر بگذارید. برداشتن فشار از روی پاها، از تجمع خون در سیاهرگ ها جلوگیری می کند.

۷- شلوار و دامن تنگ نپوشید.

برای بهبود جریان خون به قسمت های پایینی بدن، از پوشیدن لباس تنگ در قسمت پاها و کمر خودداری کنید. لباس های کمی گشاد و نرم بپوشید.هم چنین کفش راحت، با پاشنه متوسط و اندازه پای خود بپوشید و از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و تنگ و نامناسب جدا خودداری کنید.

۸- جوراب سفت و مخصوص واریس بپوشید.

اگر واریس پای شما روز به روز بدتر می شود، از جوراب های  مخصوص واریس استفاده کنید. این جوراب ها را می توانید از داروخانه و یا مراکز فروش لوازم پزشکی تهیه کنید.

۹- وزن مناسب و سالم بدن را حفظ کنید.

وزن اضافی بدن در افراد چاق، فشار زیادی روی پاها و سیستم گردش خون بدن وارد می کند. لذا کاهش وزن اضافی بدن، خطر ابتلا به سیاهرگ های واریسی , ,واریس پا را در خیلی موارد کم می کند.

با داشتن یک برنامه غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم، خطر ابتلا به واریس پا هم کم می شود.

۱۰- از درمان های پزشکی استفاده کنید.

 استفاده از روش های بالا می تواند از پیدایش سیاهرگ های واریسی جلوگیری کند، ایجاد سیاهرگ های واریسی جدید را متوقف نماید و اندازه و میزان درد سیاهرگ های واریسی موجود را کاهش دهد، اگر با این همه درد شدیدی داشتید یا اگر روش های بالا موثر نبودند، حتما تحت نظر پزشک متخصص باشید.