گیاهخواری و بارداری

تحقیقات نشان داده فردی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‎کند به شرطی که زیر نظر پزشک باشد و تغذیه صحیح و رژیم غذایی متعادل داشته باشد، می‌تواند یک بارداری و شیردهی سالم داشته باشد. رژیم غذایی متعادل شامل ۵۰ تا ۶۰ درصد کربوهیدرات، ۳۰ تا ۳۵ درصد چربی و ۱۰ تا ۱۵ درصد پروتئین می‎باشد.

گیاهخواری و بارداری گیاهخواری گیاهخواری و بارداری

خانم بارداری که گیاهخوار است به جای مصرف گوشت می‎تواند از تخم‌مرغ، غلات، سبزیجات و لبنیات استفاده کند. اگر از هیچ نوع محصولات حیوانی استفاده نمی‎کند مثل لبنیات و تخم‌مرغ، باید در هر وعده غذایی غلات و سبزیجات را با هم مصرف کند تا این مواد اسیدآمینه‎های ضروری را به بدن برسانند. برای تامین کلسیم بدن لبنیات بهترین انتخاب است. اما اگر لبنیات مصرف نشود به جای آن می‌توان از دانه‌های روغنی مثل بادام و گردو استفاده کرد که حاوی کلسیم هستند. اما چون این مغزها سرشار از چربی هستند در مصرف آنها نباید زیاده‌روی کرد.

در دوران بارداری بدن به آهن بیشتری نیاز دارد. لوبیا سفید، نخود، عدس، جعفری و اسفناج حاوی آهن هستند. برای جذب بهتر آهن، باید از مواد غذایی حاوی ویتامین C مثل لیموی تازه و جعفری استفاده شود. تحقیقات نشان داده میزان ویتامین B12 در زنان گیاهخوار کمتر از سایرین است و این مسئله باعث توقف رشد جنین می‌شود. ذرت و جوانه گندم منابع خوب لیزین و ویتامین B12 هستند. اما بهتر است مکمل ویتامینی هم مصرف شود. پزشک باید از مادر باردار آزمایش خون بگیرد تا اگر نیازی به مکمل‌های غذایی دارویی بود، تجویز شود.

منبع: مجله پیام سلامتی

مطالب مرتبط: 

معایب رژیم گیاهخواری!

گیاهخواری