کرامپ یا گرفتگی عضلات شامل انقباض‌های عضلانی ناگهانی و دردناک است که در طول انجام فعالیت بدنی و حتی در حین استراحت بروز کرده و بیشتر ران و پشت ساق پا را درگیر می‌کند. فعالیت بدنی شدید بدون گرم کردن بدن، عدم مصرف آب و مواد معدنی (کلسیم، منیزیم، پتاسیم و غیره) کافی،  تجمع سموم در بدن، گردش خون نامناسب و افزایش اسید لاکتیک و سموم در عضلات باعث خشکی آنها شده و کرامپ ایجاد می‌کنند. در این مطلب چند توصیه برای مقابله با این مشکل بیان شده است.

گرفتگی عضلات گرفتگی عضلات گرفتگی عضلات پا

مواد غذایی

اطلاعات پزشکی نشان داده که نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند مثل قهوه و چای باعث کم آبی بدن شده و زمینه را برای بروز کرامپ های عضلانی مهیا می سازند. کم آبی بدن یکی از عوامل بروز گرفتگی عضلات است، پس روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. به سراغ مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم مانند سبزیجات سبز، کاکائوی تلخ، غلات و حبوباتی مانند عدس بروید. از مصرف آبمیوه‌های طبیعی غافل نشوید، چون باعث دفع سموم بدن می‌شوند. مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و پتاسیم مانند محصولات لبنی، زردآلوی خشک و موز را افزایش دهید. از مصرف مواد غذایی مانند گوشت قرمز، کله پاچه و سوسیس و کالباس که سرشار از ازت هستند پرهیز کنید. این مواد غذایی اجازه نمی‌دهند سموم بدن به راحتی دفع شوند.

داروها و دخانیات

داروهایی مانند داروهای ضد کلسترول، ضد آسم، دیورتیک‌ها (ادرار آورها)، ملین‌ها و داروهای ضد سرطان باعث گرفتگی عضلات می‌شوند. مصرف الکل و سیگار هم مانع از دفع سموم بدن می‌شود که احتمال کرامپ عضلانی را بیشتر می‌کند. 

سرما

گرفتگی عضلات پا در شناگرانی که در آب سرد شنا می‌کنند بیشتر دیده می‌‎شود، زیرا سرما باعث کاهش جریان خون شده و عضلات را از اکسیژن کافی محروم می کند که منجر به خستگی عضلات و گرفتن عضلات پا می‌شود.

گرفتگی عضلات در هنگام خواب

گاهی وقت‌ها پیش می‌آید که شب هنگام و در حین خواب دچار کرامپ عضلانی می‌شویم. وقتی استراحت می‌کنیم سموم تجمع یافته در خون از حرکت می‌افتند و باعث بروز گرفتگی در ناحیه پشت ساق پا می‌شوند. برای پیشگیری از این حالت یک بالشت کوچک زیر پایتان قرار دهید و قبل از خواب به اندازه‌ی کافی آب بنوشید.

منبع: beytoote.com

مطالب مرتبط: 

فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی در تهرانپارس

دکتر سید وحید قیری

فیزیوتراپی پارس