پوسیدگی دندان در اثر فعالیت‌های باکتری‌های خاصی در دهان بروز می‌یابد. بسیاری از دندانپزشکان معتقدند گرچه بزاق دهان و فلوراید موجود در خمیردندان مینای دندان را ترمیم می‌کنند، اما کرم‌خوردگی یا پوسیدگی دندان به طور طبیعی قابل درمان نیست. اما محققان به تازگی روش‌های ساده‌ای برای از بین بردن آثار پوسیدگی دندان کشف کرده‌اند.

5 گام برای برطرف کردن پوسیدگی دندان پوسیدگی دندان 5 گام برای برطرف کردن پوسیدگی دندان                           1

محققان دریافتند رژیم غذایی مناسب می‌تواند آثار کرم‌خوردگی و پوسیدگی دندان را به طور کامل از بین ببرد. در گذشته تصور می‌شد شکر و نشاسته باقی مانده بر روی دندان باعث کرم‌خوردگی دندان می‌شود. این در حالی است که در مطالعه اخیر رژیم غذایی به عنوان عامل اصلی شناسایی شد. در این تحقیق ۶۲ کودک دارای کرم‌خوردگی دندان مورد مطالعه قرار گرفتند. این کودکان به سه گروه تقسیم شدند. رژیم غذایی گروه اول شامل جو دوسر بود که سرشار از اسید فیتیک است. در گروه دوم غذاهای سرشار از ویتامین D در نظر گرفته شد. از رژیم غذایی گروه سوم غلات به طور کامل حذف و ویتامین D به آن اضافه شد. بیشترین کرم‌خوردگی دندان مربوط به گروه اول بوده است که از غلات و اسید فیتیک تغذیه کردند. افراد گروه دوم وضعیت بهتری داشتند. بیشترین آثار بهبود پوسیدگی‌های دندان نیز در گروه سوم مشاهده شد. این یافته نشان داد استفاده کمتر از غلات در رژیم غذایی باعث بهبود پوسیدگی‌های دندان می‌شود. دانشمندان به طور کلی چهار عامل کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی (به خصوص منیزیم، کلسیم و فسفر)، کمبود ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین A، D، E و K، مصرف بیش از حد اسید فیتیک و مصرف بیش از اندازه شکرهای فرآوری شده را در کرم‌خوردگی دندان موثر می‌دانند. برای برطرف کردن پوسیدگی دندان دانشمندان ۵ گام زیر را توصیه می‌کنند. 

۱- حذف اسید فیتیک

این اسید در غلات، آجیل و لوبیاهای غیر ارگانیک یافت می‌شود. این ماده سلامت انسان را به خطر انداخته و مشکلاتی چون کمبود مواد معدنی و پوکی استخوان را در پی دارد. مصرف مواد طبیعی می‌تواند از ورود فیتیک اسید به بدن جلوگیری کند.

۲- غرغره کردن روغن

این کار قرن‌هاست که به منظور ضدعفونی کردن دهان مورد استفاده قرار گرفته است. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت ۲۰ دقیقه در دهان بچرخانید و محلول را از دهان خارج کنید.
۳- مصرف مواد مغذی مثل سبزیجات، روغن‌های سالم مثل روغن نارگیل، آووکادو، دانه‌های روغنی و آجیل
۴- استفاده از خمیردندان‌های دارای مواد معدنی و بدون فلوراید
۵- حذف شکر به منظور جلوگیری از رشد باکتری‌های دهان
منبع: yjc.ir
مطالب مرتبط: