منیزیم را شاید بتوان اساسی‌ترین ماده معدنی مورد نیاز بدن به‌شمار آورد زیرا برای برقراری تعادل الکتریکی همه سلول‌های بدن لازم است و کمبودش از کمبود هر ماده غذایی دیگری بیشتر سبب بروز انواع بیماری‌ها مانند دیابت خواهد شد. به عبارت دقیق‌تر، پس از اکسیژن، آب، و مواد غذایی اصلی، منیزیم را می‌توان مهم‌ترین عنصر مورد نیاز بدن به‌شمار آورد.

کمبود منیزیم با ابتلا به دیابت ارتباط دارد! دیابت کمبود منیزیم با ابتلا به دیابت ارتباط دارد!

علائم کمبود منیزیم

نخستین علائم به‌صورت گرفتگی عضلات پا، درد در ناحیه پنجه پا، یا انقباض ناگهانی عضلات گوناگون بدن بروز می‌کند. در برخی افراد علاوه بر موارد فوق علائمی از جمله بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، خستگی، و ضعف نیز بروز می‌کند. با شدت کمبود منیزیم کرختی، تغییر در ویژگی‌های شخصیتی، ضربان نامنظم قلب، و اسپاسم عروق کرونری نیز ایجاد می‎شود. از عوارض دیگر کمبود منیزیم می‌توان به بروز گرفتگی در ناحیه قفسه سینه اشاره کرد. در چنین وضعیتی فرد مبتلا احساس می‌کند که نمی‌تواند نفس عمیق بکشد. پرش عضلانی، گرفتگی عضلات، کشیدگی عضلات، و سختی و دردناکی عضلات همه و همه می‌تواند ناشی از کمبود منیزیم باشد و خودش را به‌صورت کمردرد، درد در ناحیه پشت، درد گردن، سردردهای عصبی، و اختلال در عملکرد مفصل فک و آرواره نشان دهد.

اطلاعات پزشکی حاصل از پژوهش‌ها نشان می‌دهد، افرادی که بیشترین منیزیم را در رژیم غذایی‌شان مصرف می‌کنند کمتر احتمال دارد به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند. مبتلایان به دیابت از یک سو به منیزیم بیشتری نیاز دارند و از سوی دیگر نسبت به سایر افراد منیزیم بیشتری از دست می‌دهند. منیزیم در بروز عوارض دیگری که با دیابت مرتبط است نیز نقش دارد. یکی از این عوارض تشنگی بیش از حد در افراد دیابتی است. این تشنگی پاسخ بدن به ادرار بیش از حد در این افراد است. بدن این افراد با دفع ادرار سعی می‌کند قند یا گالوکز اضافی را دفع کند.  وقتی میزان دفع مایعات از بدن زیاد شود، احساس تشنگی به همراه می‌آورد. بدن دیابتی‌ها، به دلیل مقاومت به انسولین، گلوکز بیشتری دفع می‌کند و کمبود منیزیم مستقیما مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد.طیف وسیعی از مواد غذایی می‌توانند منیزیم مورد نیاز بدن را تامین کنند.انواع آجیل و خشکبار حاوی مقادیر فراوانی منیزیم هستند. از سبزی‌هایی مانند کلم و اسفناج نیز برای تامین منیزیم بدن استفاده کرد. مصرف غلات کامل، یعنی غلاتی که سبوس آنها جدا نشده باشد و مصرف حبوباتی نظیر لوبیا و سویا نیز می‌تواند بخشی از منیزیم مورد نیاز بدن را تامین کند.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

تغذیه مناسب برای کودکان دیابتی

چند میان وعده سالم برای دیابتی‎ها