پژوهش‌های جدید محققان نشان می‌دهد کمبود ویتامین D بر عملکرد قدرتی و ورزشی افراد اثر می‌گذارد. افرادی که به کمبود این و‌‌یتامین دچارند، از نظر قدرت عضلات ۷۷ درصد ضعیف‌تر از سایرین هستند. ویتامین D می‌تواند به شکلی موثر به آزاد شدن کلسیم از سلول‌های ماهیچه هنگام فرآیند انقباض عضلانی کمک کند.

کمبود این ویتامین باعث ضعف عضلات در ورزشکاران می‎شود! ویتامین کمبود این ویتامین باعث ضعف عضلات در ورزشکاران می‎شود!

پژوهشگران دانشگاه تولسا در این تحقیقات سطح و‌‌یتامین D را در خون بیش از ۱۰۰ ورزشکار بررسی کردند. آن‌ها همچنین سرعت دوندگی، ارتفاع و اندازه پرش، وزن و یک تکرار بیشینه (۱RM) این ورزشکاران را نیز آزمایش کردند. تقریبا ۱ نفر از هر ۳ نفر از این ورزشکاران با کمبود سطح ویتامین D مواجه بود. ورزشکارانی که از کمبود و‌‌یتامین D رنج می‌بردند نسبت به افرادی که مقادیر بالاتری از این و‌یتامین را داشتند، در یک تکرار بیشینه‌ی حرکت اسکات به میزان ۷۷ درصد ضعیف‌تر عمل می‌کردند. همچنین این افراد در دویدن درجا به میزان ۱۸ درصد آرام‌تر، پرش عمودی به میزان ۱۵ درصد کوتاه‌تر و همچنین پرش افقی این افراد به میزان ۸۰ درصد کوتاه‌تر از ورزشکارانی که مشکل کمبود ویتامین دی نداشتند، بود.

یکی از تئوری‌های مطرح شده این است که و‌یتامین D می‌تواند به شکلی موثر به آزاد شدن کلسیم از سلول‌های ماهیچه هنگام فرآیند انقباض عضلانی کمک کند. این عمل می‌تواند منجر به انقباض‌های سریع‌تر و قوی‌تر کمک کند. بدین معنا که شما می‌توانید بیشتر بپرید، سریع‌تر بدوید و یا وزنه سنگین‌تری را بلند کنید. پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم آمریکا توصیه کرده که روزانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ IU و‌یتامین D مصرف کنیم. شما می‌توانید از ماهی‌های پرچرب یا شیر غنی شده استفاده کنید که حدود ۱۰۰ IU و‌یتامین D در هر فنجان آن یافت می‌شود. همچنین در صورت نیاز و با تجویز پزشک مصرف مکمل‌ها نیز توصیه می‌شود.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

گیاهانی که به عضله سازی کمک می‎کنند

مواد غذایی مناسب برای عضله سازی