در صورت کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مغز، عملکرد آن با اختلال جدی مواجه می شود. حافظه، یادگیری و توانایی شناختی مغز نیازمند آن است که مواد غذایی مورد نیاز در اختیار این عضو پیچیده قرار بگیرد. کلسیم، منیزیم، روی و ویتامین های B1، B9 و C غذای اصلی مغز هستند. اگر مایل به حفظ سلامت و چابکی مغز هستید، این مواد غذایی را در برنامه خود بگنجانید.

کمبود این ویتامین‌ها مغز را فلج می‎کند! ویتامین کمبود این ویتامین‌ها مغز را فلج می‎کند!

منیزیم

منیزیم برای فعال کردن بسیاری از و‌یتامین های گروه B ضروری است. تحریک پذیری سیستم عصبی به کمک منیزیم و کلسیم صورت می گیرد و بررسی‌ها روی حیوانات نشان می دهد منیزیم سبب افزیش حافظه و عملکرد شناختی می شود.

روی

کمبود روی اختلالات عصبی و روانی جدی به همراه دارد و توسعه مغز و بافت عصبی نیازمند این ماده معدنی است. تخم کدو، گوشت گاو و میگو سرشار از روی هستند.

کلسیم

کلسیم ضروری ترین ماده معدنی مورد نیاز مغز است. قسمت عمده انتقال پیام های عصبی توسط کلسیم صورت می گیرد.

ویتامین C

بیشترین میزان غلظت این و‌یتامین در مغز و به ویژه در غده هیپوفیز وجود دارد. و‌یتامین C در سنتز اتنقال دهنده عصبی دوپامین نقش دارد و از مغز در برابر استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند. مصرف ۹۰ میلی گرم ویتامین C در روز برای بدن ضروری است.

فولیک اسید (B9)

فولیک اسید یکی از مهمترین و‌یتامین های مورد نیاز مغز است. نیمی از ذخیره این و‌یتامین در بدن در کبد صورت می گیرد. بنابراین زمانی که عملکرد کبد با اختلال مواجه می شود، بدن با کمبود فولیک اسید مواجه می شود. فولیک اسید نقش مهمی در سنتز اسید آمینه و تشکیل بافت عصبی دارد. اسفناج، لوبیا سبز، نخود فرنگی، جگر، قلوه، حبوبات، مرکبات و سیب زمینی سرشار از فولیک اسید هستند.

تیامین (B1)

این و‌یتامین نقش مهمی در سیستم اعصاب و بافت مغز ایفا می کند. مطالعات نشان می دهد کمبود این و‎یتامین سبب بروز سندرم کورساکف می شود که اختلال مزمن حافظه است. این بیماری بیشتر در الکلی ها و مبتلایان به ایدز دیده می شود.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

چند قدم برای حفظ سلامت مغز!

خوراکی‌های مرگ آور برای مغز شما