اکثر کارشناسان تغذیه در مورد ضررهای نو‌شابه هشدار داده‌اند، اما هنوز بعضی از افراد نمی‎توانند این نوشیدنی را از برنامه غذایی خود حذف کنند. بعضی‌ها هم به جای نوشابه معمولی از نوع رژیمی آن استفاده می‎کنند تا قند کمتری وارد بدنشان بشود و چاق نشوند. اما این موضوع که کدام‌یک از این دو ضرر کمتری دارد، قابل‌بحث است.

کدام ضرر بیشتری دارد، نوشابه معمولی یا رژیمی؟ نوشابه کدام ضرر بیشتری دارد، نوشابه معمولی یا رژیمی؟

نوشابه معمولی

به‌طور میانگین یک قوطی نو‌شابه تقریباً ۱۰ قاشق مرباخوری شکر دارد. مصرف روزی ۱ تا ۲ قوطی نو‌شابه خطر ابتلا به بیماری قند را ۲۶ درصد افزایش می‌دهد. یک قوطی نو‌‌شابه تقریباً حاوی دو برابر میزان شکر توصیه‌شده است. با نوشیدن روزی یک قوطی نو‌شابه سالی ۲ تا ۷ کیلوگرم اضافه وزن پیدا خواهید کرد. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که نوشیدن روزی یک قوطی نو‌شابه خطر حمله قلبی را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. به علاوه هر چه مصرف بالاتر باشد خطر بروز بیماری حاد ریوی مرتبط با آسم و استعمال دخانیات نیز افزایش پیدا می‌کند. نو‌شابه حاوی اسیدهایی است که مینای دندان را حل می‌کند و به خرابی دندان منجر می‌شود. افزون بر این، باکتری‌ها دردهان از قند موجود تغذیه می‌کند. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که مصرف مقادیر زیاد قند فراوری شده (از همان نوع موجود در این نو‌شابه‌ها) روی حافظه و فرایند یادگیری تاثیر منفی می‌گذارد.

نوشابه رژیمی

این نوع نو‌شابه شیرین‌کننده مصنوعی دارد که قند آن قابل جذب نیست اما مصرف قند مصنوعی باعث می شود مغز قند بیشتری طلب کند. مطالعات نشان می دهد که در صورت رعایت نکردن برنامه غذایی یا نداشتن فعالیت بدنی، حتی در صورت رژیمی بودن نوشابه احتمال بالا رفتن وزن زیاد است. افرادی که به‌طور روزانه نوشابه رژیمی مصرف می کردند نسبت به کسانی که اصلا نوشابه مصرف نمی‎کردند ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی قرار می‌گیرند. درنتیجه مصرف نوشابه افراد را در معرض بیماری قلبی و سکته قرار می‌دهد. نوشابه رژیمی اگرچه فاقد قند طبیعی است اما اسید فسفریک در آن به مینای دندان آسیب می‌رساند. محققان دریافتند شیرین‌کننده مصنوعی مانند اسپارتم که در نو‌شابه رژیمی استفاده می‌شود، به سیستم عصبی آسیب می‌رساند.این شیرین‌کننده مصنوعی با سردرد و تغییر در خلق‌وخو ارتباط دارد.

کدام بهتر است؟

محققان می گویند نباید هیچ‌ یک از این نوشیدنی ها را مصرف کرد و مصرف آب‌میوه‌های تازه را جایگزین نو‌شابه ها کنید. اما اگر نمی‎توانید از نو‌شابه صرف نظر کنید و به بیماری دیابت نیز مبتلا هستید بهتر است مصرف را به ماهی تنها چند فنجان محدود کنید و از مصرف مواد قندی دیگر بپرهیزید. اگر نگران وزن خود هستید و می‌خواهید از آسیب شیرین‌کننده مصنوعی در امان بمانید، نو‌شابه معمولی بخورید اما به میزان بسیار محدود تا کم کم این عادت را ترک کنید.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

نوشابه‌های رژیمی و لاغری