بدن ما هنگام استرس کورتیزول آزاد می‌کند. کورتیزول دشمن سلامت بدن است. سال‌ها است که دانشمندان می‌دانند سطح بالای کورتیزول عملکرد ایمنی بدن و تراکم استخوان را کاهش می‌دهد و موجب افزایش وزن، فشار خون و بیماری قلبی می‌شود و در یادگیری و حافظه تداخل ایجاد می‌کند. 

با این روش‌ها هورمون استرس را کاهش دهید! استرس با این روش‌ها هورمون استرس را کاهش دهید!

در حقیقت، کورتیزول با حفظ تعادل بدن، به ما کمک می‌کند. این هورمون به تنظیم سطح فشار خون، فعالیت متابولیک، واکنش‌های سیستم ایمنی، فشار خون، التهاب، عملکرد قلب، عملکرد رگ‌های خونی و فعالیت سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کند. با این حال، سطح بالای استرس می‌تواند باعث شود که بدن‌ ما بر این هورمون غلبه کند. زمانی که این اتفاق رخ بدهد، بدن مستعد اثرات جانبی ناخواسته است. در این مطلب روش‌هایی را مطرح می‌کنیم که به شما کمک می‎کنند استرس‌تان را کنترل کنید. 

خندیدن

خنده بهترین دارو است. خنده به طور جدایی‌ناپذیری با تعدادی از مزایای جسمانی و روانی مرتبط است. یکی از مزایای خنده تاثیر مثبتی است که بر سطح هورمون استرس می‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهند که شوخ‌طبع بودن و خندیدن برای کاهش سطح کورتیزول و دیگر هورمون‌های استرس مفید هستند.

ورزش کردن

هر روز یک مطالعه‌ی جدید مزایای ورزش را برای سلامتی کشف می‌کند. به هر حال، ورزش کردن می‌تواند کورتیزول را با آزاد کردن استرس فروخورده یا دیگر احساسات متضاد، کاهش دهد. ورزش به هر شکلی که باشد، روشی فوق‌العاده برای کاهش سطح کورتیزول است.

گوش کردن به موسیقی

در گوش دادن آهنگ مورد علاقه و تجربه‌ی احساسی بهتر، چیزی وجود دارد. مشخص شده‌است که یک دلیل شیمیایی برای این موضوع وجود دارد: موسیقی بر تعداد اندروفین (هورمون احساس خوب) می‌افزاید و میزان هورمون‌های استرس را در مغز کاهش می‌دهد.

خواب کافی

نداشتن خواب کافی یک واکنش منفی از سوی بدن ایجاد می‌کند. مهم است که یک برنامه‌ی خواب تنظیم کنیم. کارشناسان خواب توصیه می‌کنند که زمان خوابیدن و بیدار شدن هر روزمان حتی آخر هفته‌ها یکسان باشد. همچنین مهم است که اتاق خواب‌مان فقط مخصوص کارهای مربوط به خواب باشد. بردن تبلت، تلفن همراه، یا لپ‌تاپ به اتاق خواب ممنوع است.

ارتباط با دیگران

پژوهش‌گران در دانشگاه جانز هاپکینز کشف کردند افراد مستعد بیماری‌های روانی که به لحاظ اجتماعی در دوران نوجوانی منزوی هستند، بعدها بیش‌تر از سایرین در معرض توسعه‌ی رفتار غیرطبیعی در زندگی هستند. پیوند بین انسان‌ها برای سلامتی جسمی و روانی در هر سنی مهم است. روابط خانوادگی، دوستی‌ها، روابط صمیمی همه به کاهش استرس کمک می‌کنند و بنابراین سطح کورتیزول را کاهش می‌دهند.

مراقبه (مدیتیشن)

هر نوعی از ذهن آگاهی یا مراقبه می‌تواند سطح کورتیزول را کاهش بدهد. حتی چند نفس عمیق وسط یک روز کاری پرتکاپو می‌تواند اضطراب و استرس ما را کاهش دهد و همین سطح هورمون استرس را پایین می‌آورد. توجه مداوم و سرسختانه به بدن و ذهن‌مان، ذهن آگاهی نام دارد، تمرینی که برای کاهش چندین و چند پیامد منفی (هم جسمی و هم ذهنی)، فوق‌العاده سودمند است. البته این تمرین کورتیزول را نیز کاهش می‌دهد.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

این مواد غذایی شما را دچار اضطراب می‌کنند!

آیا تغذیه بر سلامت روحی و روانی ما تاثیر دارد؟