اولین قدم برای شروع یک رژیم کاهش وزن، محاسبه کالری مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه است. کالری های مصرفی روزانه بسته به سن و جنسیت افراد متفاوت است. به طور متوسط زنان ۲۰۰۰ و مردان ۲۵۰۰ کالری روزانه نیاز دارند. 

کالری روزانه مورد نیاز بدن برای کاهش وزن کاهش وزن کالری روزانه مورد نیاز بدن برای کاهش وزن

در دوره های مختلف زندگی از کودکی، نوجوانی، میانسالی و پیری کالری مصرفی در افراد متفاوت است. به هنگام بالا رفتن سن میزان کالری مصرفی کم می شود به خصوص از سن ۵۰ سالگی به بعد میزان کالری باید در آقایان ۲۰۰۰ الی ۲۲۰۰ کالری و در بانوان نیز ۲۰۰ تا ۴۰۰ کالری در غذاهای مصرفی کم می شود که این میزان به فعالیت بدنی فرد هم بستگی دارد. اگر فعالیت روزانه‌ شدید، متوسط یا کم باشد در زنان ۴۰۰ الی ۵۰۰ کالری به آن اضافه و در صورت کاهش فعالیت ۲۰۰ تا ۷۰۰ کالری از آن کم می شود. در مردان در صورت افزایش ۵۰۰ کالری اضافه و در صورت کاهش فعالیت کم می شود. جوانان به دلیل فعالیت‌های متفاوت مانند ورزش، کار، وغیره ، میزان کالری و غذای مصرفی شان بیشتر است و همین افراد به محض ورود به سنین بالاتر و کاهش فعالیت های روزانه میزان مصرف غذایشان کم و به همین ترتیب کالری کمتری مصرف می کنند. اگر بر این اساس کالری مورد نیاز را محاسبه کردید و با کاهش یا افزایش کالری دریافتی، کاهش وزن یا افزایش وزن قابل توجهی مشاهده نکردید حتما باید برای معاینه به پزشک یا به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

منبع: yjc.ir

مطالب مرتبط: 

برای کاهش وزن، ماکارونی و نان بخورید!

کاهش وزن در یک هفته با مصرف روزانه کرفس!

حذف نان و برنج از رژیم غذایی باعث چاقی می‌شود!