مراقبت از بدن بعد از تمرینات ورزشی به کاهش آسیب دیدگی، درد و ناراحتی کمک می‌کند. تفاوتی نمی‌کند تازه کار باشید یا ورزشکار حرفه‌ای، بسیار مهم است که بعد از هر تمرین از بدن خود مراقبت کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید. 

ریکاوری بعد از ورزش ورزش کارهایی که باید پس از ورزش انجام دهید

سرد کردن بدن

حتما در مورد سرد کردن بدن بعد از تمرین از زبان مربی خود شنیده‌اید. برای بدن بسیار مهم است که بعد از تمرین به مرحله استراحت برود،  با سرد کردن بدن، کورتیزول و اسید لاکتیک اضافی از بین می‎رود و از نظر فیزیکی و ذهنی حسی خوب پیدا می‎کنیم. 

حرکات کششی

انجام حرکات کششی بعد از هر جلسه تمرین اهمیت زیادی دارد، علاوه بر این  حرکات کششی در بین جلسات تمرینات نیز مهم است، مخصوصا زمانی که در روز های استراحت به سر می برید.

سونا یا دوش آب گرم

برای خلاص شدن از سموم و تشکیل اسید لاکتیک در بدن، برخی متخصصان ورزشی توصیه می‎کنند از سونا استفاده کنید. اگر هم به سونا دسترسی نداشتید بهترین کار یک دوش آب گرم است.

نوشیدن مایعات

 برای بازگرداندن عضلات بدن به حالت عادی باید مقدار زیادی آب بنوشید. تامین آب کافی برای بدن و پیشگیری از کم آب شدن بدن بسیار مهم است. پس با آب و مایعات مناسب به بدن خود کمک کنید تا برای تمرین بعدی آماده شود.

کمپرس یخ

اگر آسیب دیدگی دارید، و یا قسمتی از بدنتان درد می‎کند، بهتر است ۲۰ دقیقه روی آن منطقه یخ بگذارید. حمام یخ نیز بسیار تاثیر گذار است. می‌توانید برای کاهش درد و التهاب از ایبوپروفن استفاده کنید.

پروتئین مصرف کنید

بعد از ورزش بدن برای ترمیم عضلات به آمینو اسیدها نیاز پیدا می‌کند. می‎توانید یک میان وعده پروتئینی مانند شیر، گوشت مرغ، استیک، تن ماهی یا سالمون که نمونه هایی از غذاهای سرشار از پروتئین هستند، مصرف کنید. 

منیزیم مصرف کنید

منیزیم برای جلوگیری از گرفتگی عضلات مفید است، همچنین موجب کاهش استرس می‌شود. موز، اسفناج، سیب زمینی، دانه های سویا و ماهی نمونه‎هایی از غذاهای سرشار از منیزیم هستند.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط:

آرتروز ناشی از ورزش

آسیب ورزشی و راه‌های جلوگیری از آن