چگونه متابولیسم بدن را افزایش دهیم؟

افزایش متابولیسم بدن نقش مهمی در کاهش وزن دارد اما این که بدن با چه سرعتی کالری می‌سوزاند بستکی به چند عامل دارد. 

بعضی از افراد بصورت ارثی متابولیسم بهتری دارند. جنسیت نیز در این مورد موثر است، مردان سوخت و ساز بیشتری نسبت به زنان دارند حتی در زمان استراحت. برای بیشتر افراد بعد از ۴۰ سالگی متابولیسم کاهش می‌یابد. اگرچه شما نمی‌توانید ژنتیک، جنسیت و سنتان را کنترل کنید اما راه‌هایی وجود دارد که بتوانید متابولیسم بدنتان را افزایش دهید. در این مطلب چند مورد از این راه‌ها بیان شده است:

۱- عضله ساختن: بدن دائما در حال سوزاندن کالری است حتی وقتی استراحت می‌کنیم. این متابولیسم در حال استراحت در افرادی که عضله بیشتری دارند بالاتر است .

۲- بیشتر ورزش کنید: ورزش‌های هوازی برای ساختن عضله کاربرد ندارند اما می‌توانند متابولیسم بدن را تا ساعت‌ها بعد از ورزش افزایش بدهند. شدیدتر ورزش کنید تا ضربان قلب بالاتر رود. اگر پیاده روی می‌کنید سعی کنید چند دقیقه هم بدوید. این کار سوخت و ساز بدن را بیشتر می‌کند. 

۳- بیشتر آب بنوشید: حتی اگر بدنتان دچار کم آبی خفیفی هم باشد سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد. افرادی که روزانه ۸ لیوان یا بیشتر آب می‌نوشند کالری بیشتری می‌سوزانند. 

افزایش متابولیسم بدن متابولیسم بدن چگونه متابولیسم بدن را افزایش دهیم؟ images 40

۴- نوشیدنی‌های انرژی‌زا را امتحان کنید: این نوشیدنی‌ها بخاطر مقدار زیادی کافئین و اسید آمینه که دارند باعث افزایش سوخت و ساز می‌شوند. اما مشکلاتی مثل فشار خون بالا، بی‌خوابی و اضطراب نیز ایجاد می‌کنند. متخصصان مصرف این نوشیدنی‌ها را برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی‌کنند.

۵- میان وعده بخورید: خوردن وعده‌های غذایی کوچک هر ۳ یا ۴ ساعت یکبار به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

۶- به غذایتان فلفل اضافه کنید: غذاهای تند مواد شیمیایی طبیعی تولید می‌کنند که متابولیسم را افزایش می‌دهند.

۷- پروتئین بیشتری مصرف کنید: بدن کالری زیادی برای هضم پروتئین می‌سوزاند. بعضی از کربوهیدرات‌های رژیم غذایی خود را با پرونئین جایگزین کنید. گوشت قرمز، ماهی، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ، حبوبات و آجیل منابع خوب پروتئین هستند. 

۸- قهوه بنوشید: یکی از مزایای نوشیدن قهوه افزایش سوخت و ساز بدن است.

۹- چای سبز بنوشید: مصرف ۲ تا ۴ فنجان چای سبز در روز متابولیسم بدن را تا ۱۷ درصد هنگام ورزش افزایش می‌دهد.

۱۰- از رژیم‌های سخت پرهیز کنید: رژیم‌هایی که روزانه کمتر از ۱۲۰۰ کالری برای زنان و ۱۸۰۰ کالری برای مردان در نظر می‌گیرند باعث می‌شوند عضلات شما از بین برود در نتیجه متابولیسم بدن کاهش پیدا می‌کند. 

مطالب مرتبط: 

۹ ماده غذایی برای کاهش وزن

حذف نان و برنج از رژیم غذایی باعث چاقی می‌شود!