چگونه تری گلیسیرید خون را کاهش دهیم؟

به محض اینکه چند کیلو وزن اضافه می‌کنیم آزمایش خون ما تری گلیسیرید بالا را نشان می‌دهد. این چربی منبع مهم انرژی بدن به شمار می‌رود اما وقتی مقدار آن در بدن زیاد شود به قلب آسیب می‌زند، باعث تصلب شریان (گرفتگی عروق) و حتی حمله قلبی و سکته می‌شود. خوشبختانه راه‌های زیادی برای کاهش آن وجود دارد. 

به غذاهایی که می‌خورید دقت کنید. اگر بیشتر از مقدار کالری که مصرف می‌کنید می‌خورید مثل کاری که اکثر ما می‌کنیم تری گلیسیرید شما بالا خواهد رفت. بدترین غذاها، غذاهایی که چربی اشباع شده زیاد دارند مثل پنیر، شیر، گوشت قرمز و غذاهای حاوی قند هستند. قندهای ساده مثل قندی که در میوه‌ها وجود دارد. یا قندهای افزوده مثل قندی که در نوشابه، کیک، بستنی و شکلات وجود دارد سبب بالا رفتن تری گلیسیرید می‌شود. سعی کنید قند مخفی در غذاها را تشخیص دهید. روی برچسب اطلاعات تغذیه‌ای دنبال کلماتی مثل شکر قهوه ای، شربت ذرت، کلمات با پسوند “اوز” (دکستروز، فروکتوز، گلوکز، لاکتوز، مالتوز، ساکاروز)، کنسانتره آب میوه، شربت نیشکر، قند نیشکر، عسل، قند مالت، ملاس، و شکر خام بگردید.

چگونه تری گلیسیرید خون را کاهش دهیم؟ تری گلیسیرید چگونه تری گلیسیرید خون را کاهش دهیم؟ images 771

از خوردن غذاهایی که از آرد سفید تصفیه شده درست شده است خودداری کنید و به جای آن از غلات کامل و آرد سبوس‌دار استفاده کنید. فیبر بیشتری بخورید. همراه غذا یک کاسه بزرگ سالاد بخورید و به جای ماکارونی و سیب زمینی از برنج قهوه‌ای استفاده کنید. چربی‌های مفید اشباع نشده مصرف کنید مثل آووکادو، گردو، روغن زیتون، روغن کانولا و از چربی‌های ترانس در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، سیب زمینی سرخ کرده، کیک، چیپس، و مارگارین یافت می‌شود پرهیز کنید. بجای گوشت قرمز ماهی بخورید زیرا ماهی حاوی امگا۳ است که باعث کاهش تری گلیسیرید می‌شود و برای قلب مفید است. حداقل دوبار در هفته ماهی بخورید. منابع دیگر امگا۳ ( تخم کتان، اسفناج،کلم پیچ، لوبیا، کلم، گردو) هستند. اگر می‌خواهید از مکمل غذایی امگا۳ استفاده کنید حتما با پزشک مشورت کنید زیرا همه مردم به مکمل نیاز ندارند. و مقدار زیاد آن در بدن عوارض جانبی دارد. مصرف الکل هم باعث افزایش تری گلیسیرید می‌شود. یکی از ساده‌ترین کارها برای کاهش تری گلیسیرید اجتناب از نوشیدنی‌های شیرین مثل نوشابه است. چاقی و اضافه وزن مخصوصا چاقی دور کمر باعث افزایش این مشکل می‌شود پس سعی کنید وزنتان را پایین بیاورید. ورزش منظم را شروع کنید، ۳۰ دقیقه ورزش روزانه و ۵ روز در هفته بسیار مفید است به شرطی که در طول ورزش ضربان قلبتان بالا رود و عرق کنید. با این روش می‌توانید ۲۰ تا ۳۰ درصد تری گلیسیرید را کاهش دهید. یک آزمایش خون ساده می‌تواند نه تنها در تشخیص این مشکل بلکه در تشخیص زودهنگام بیماری‌های دیگری مثل دیابت، مشکل تیروئید، مشکل کلیوی مفید باشد. 

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط:

خواص روغن ماهی برای سلامتی

تخم کتان برای لاغری