روزهای آخر اسفند ماه است و به تعطیلات عید و رسم دید و بازدید و البته سفره های رنگین از انواع غذاها، آجیل، میوه و شیرینی نزدیک می‎شویم. اگر می‎خواهید بعد از تعطیلات نوروز در اوج انرژی و سلامت سال جدید کاری را شروع کنید و دچار عذاب وجدان ناشی از اضافه وزن نشوید، این نکات تغذیه‎ای را به کار بگیرید. 

تغذیه نوروز تغذیه چند نکته تغذیه‌ای برای نوروز!                     95

آگاهانه انتخاب کنیم

نسبت به نشانه‌های گرسنگی خود آگاه باشیم. اگر واقعا گرسنه نیستیم، نباید به تعارف‌های پی در پی میزبان جواب مثبت دهیم. اگر خودمان میزبان هستیم بهتر است سعی کنیم با درخواست‌های بیش از حد، دیگران را در معذوریت قرار ندهیم. به خاطر داشته باشیم که حفظ سلامتی خود و عزیزانمان در اولویت است.

وعده های غذایی را حذف نکنیم

یک باوراشتباه در میان مردم شایع است که برای جلوگیری از اضافه وزن، برای صرف یک وعده غذای کامل، وعده غذای قبل را حذف می‌کنند. برخلاف آنچه تصور می شود، این روش تغذیه به طور قطع به اضافه وزن منجر می‌شود. زیرا اگر معده برای ساعات طولانی خالی باقی بماند، اشتهای کاذب ایجاد می شود و فرد در مواجهه با غذاهای متنوع، اقدام به انتخاب‌های ناسالم بیش از حجم مورد نیاز می‌نماید.

میوه، آجیل و شیرینی را به اندازه مصرف کنیم

درست است که میوه‌ها سرشار از انواع ویتامین هستند، اما این بدان معنی نیست که می‌توانیم به میزان نامحدود میوه مصرف کنیم. متخصصان تغذیه می‎گویند یک فرد سالم در طول روز مجاز به مصرف ۲ تا ۳ واحد میوه است. هر واحد میوه تقریبا معادل یک عدد میوه متوسط است. در مورد آجیل‌ها هم با اینکه بسیار مغذی و مفید برای سلامتی هستند اما  باید مصرف روزانه آنها به حدود ۱۰ تا ۱۲ عدد انواع آجیل محدود شود. در مورد شیرینی هم که همه می‎دانیم برای سلامتی مضر است و باید تا حد امکان محدود شود. 

از فعالیت‌های بدنی دسته جمعی غافل نشویم

ایام عید فرصت مناسبی برای ورزش‌های دسته جمعی همراه خانواده و فامیل است. خاطره ورزش در طبیعت به همراه خانواده یا دوستان و لذت از هوای سالم تا مدت ها در یاد باقی می‌ماند و علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روحی را نیز تامین می‌کند.

نوشیدنی‌های پر کالری را محدود کنیم

یکی از راه‌های موثر برای کاهش کالری دریافتی، محدود کردن نوشیدنی‌های پرکالری شامل انواع نوشابه‌ها و شربت‌ها و آبمیوه‌ها است که در مهمانی‌ها بیشتر در دسترس ما هستند. 

پیش از شروع تعطیلات با پزشک و متخصص تغذیه خود قرار مشاوره بگذاریم

افرادی که تحت رژیم کاهش وزن هستند و بیماران مبتلا به بیماری‌های متابولیک از قبیل دیابت، بیماری‎های قلبی عروقی، کلیوی و … لازم است پیش از شروع تعطیلات نوروز با پزشک و متخصص تغذیه خود ملاقات کنند و توصیه‌های دارویی و غذایی مناسب با این ایام را دریافت کنند.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط:

با خوردن این آجیل نیازی به قرص لاغری ندارید!