چند ماده غذایی برای تنظیم خواب شبانه

اینکه اختلال خواب شما در اثر تغییر زمانی، خستگی مفرط، یک شغل پرتنش و استرس‌زا  و یا مسائل دیگر بوجود آمده است مهم نیست، بلکه مهم این است که این حالت می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی مربوط به سلامتی شما از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی و افسردگی شود. تغییر رژیم غذایی برای حل این مشکل بسیار مفید است. باید غذاهایی را انتخاب کنید که سرشار از مواد طبیعی خواب‌آور باشند.

موز: دو ماده معدنی پتاسیم و منیزیم دارد که کمبود این دو ماده باعث شل شدن عضلات و ماهیچه‎ها در هنگام شب می‌شود و این می‌تواند مانع خواب آرام شبانه شود. روزانه یک موز را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا تاثیر آن را در رفع این مشکل ببینید.

چند ماده غذایی برای تنظیم خواب شبانه خواب چند ماده غذایی برای تنظیم خواب شبانه download 36

شیر: مطالعات نشان داده است کمبود کلسیم با اختلالات خواب در ارتباط است. فرآورده‌های لبنی سرشار از کلسیم هستند و هورمون ملاتونین را در بدن افزایش می‌دهند. نوشیدن یک لیوان شیر در هنگام شب در حل این مشکل بسیار موثر است.

گیلاس: انواع مختلف گیلاس حاوی میزان بسیار زیادی ملاتونین است که باعث بهبود خواب می‌شود. در یک مطالعه انجام شده افرادی که به مدت دو هفته صبح و شب، ۲۲۶ گرم آب گیلاس نوشیده بودند، خواب بهتری داشتند.

اسفناج: سرشار از پتاسیم و منیزیم است.علاوه بر این میزان بسیار زیادی کلسیم نیز دارد که بدن را در ساخت ملاتونین یاری می‌کند. ملاتونین هورمونی است که به بدن کمک می‌کند تا چرخه تغییرات را در خود حفظ کند.

بادام: سرشار از منیزیم و منبع غنی کلسیم است. مصرف روزانه یک مشت بادام یا مقداری کره بادام زمینی که بر روی قطعه‌ای از نان سبوس دار مالیده شده است، در حل این مشکل موثر است.  

گیاه بابونه: هزاران سال است که از این گیاه برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود. اثربخشی گیاه بابونه همانند داروهای آرام‌بخش بوده و به علاوه میزان اضطراب را بهتر از دارونماها کاهش می‌دهد.

گیاه بادرنجبویه: گیاهی معطر از خانواده نعناع است که برای مدتی طولانی یک آرام‌بخش موثر به شمار می‌آمد. اما به نظر می‌رسد در ترکیب با گیاه دیگری به نام سنبل‌الطیب، اثربخشی آن بیشتر می‌شود. می‌توانید با خیساندن ۱ تا ۲ قاشق چایخوری بادرنجبویه خشک و ۱ قاشق چایخوری ریشه سنبل الطیب در یک فنجان آب داغ به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه یک چای تهیه کنید. اگر داروهای دیگری نیز مصرف می‌کنید، برای جلوگیری از تداخل دارویی با یک پزشک یا داروساز مشورت کنید.  

منبع: مجله موفقیت

مطالب مرتبط:  

به جای قرص خواب، آب آلبالو بخورید