استرس یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی امروزی شده است. همه ما بارها در زندگی دچار استرس و اضطراب شده‌ایم. استرس بیش از حد می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود که یکی از آن‌ها افزایش وزن می‌باشد. اضطراب و نگرانی باعث افزایش کورتیزول خون می‎شود و کورتیزول باعث گرسنگی و میل به شیرینی‌جات می‎شود. در این مطلب چند خوراکی به شما معرفی می‌کنیم که می‎تواند استرس را کاهش دهد. 

خوراکی های ضد استرس استرس چند ماده غذایی که با استرس مقابله می‎کنند!

شکلات

شکلات، به خصوص شکلات تیره سرشار از آنتی اکسیدان‌ها مانند فلاونوئیدها و پلی فنول‌هاست. این خوراکی می‌تواند کورتیزول و فشار خون را کاهش دهد و در نتیجه خلق و خو را بهتر کند.

موز

موز حاوی ویتامین B6 است که به ترشح سروتونین در مغز و بهبود خلق و خو کمک می‌کند. یک موز متوسط ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B6 را تامین می‌کند. 

بابونه

بابونه به طور قابل توجهی علائم اضطراب را کاهش می‎دهد. علاوه بر این، اطلاعات پزشکی حاصل از تحقیقات نشان می‌دهند که بابونه به بهبود خواب کمک می‌کند و داشتن خواب کافی با کاهش اضطراب مرتبط است.

آووکادو

آووکادو حاوی ماده ای به نام گلوتاتیون است که باعث می‎شود چربی‎های مضری که اکسیدان‌ها در بدن تولید می‌کنند، جذب روده ها نشود. همچنین این خوراکی سرشار از فولات است. فولات به افزایش دوپامین که یک ماده‌ی شیمیایی آرامش بخش در مغز است، کمک می‌کند. مواد غذایی غنی از فولات عبارتند از سبزیجات برگ سبز (اسفناج، برگ چغندر، کلم پیچ)، مارچوبه، کنگر فرنگی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، لوبیا، عدس و نخود فرنگی.

ماهی

ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی تن، قزل آلا و ساردین سرشار از چربی‌های امگا ۳ هستند که می‌تواند به خنثی کردن هورمون‌های اضطراب آور کمک کند.

آجیل

آجیل‌ها به خصوص گردو، دارای آلفا لینولیک اسید (ALA) هستند که یک اسید چرب امگا ۳ می‌باشد. مشخص شده که ALA به همراه پلی فنول‌های متعدد دیگر موجود در دانه‌های روغنی، توانایی خنثی کردن روند از دست دادن حافظه (فراموشی) را دارد.

تریپتوفان

غذاهای پروتئینی که حاوی اسید آمینه تریپتوفان هستند، به تولید بیشتر سروتونین در بدن کمک می‌کنند. مطمئن شوید که در رژیم غذایی‌تان از مقدار زیادی مرغ بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و پنیر سویا استفاده می‌کنید.

منبع: fitnessmagazine

مطالب مرتبط: 

راهکارهایی برای مدیریت استرس

دلایل عجیب و غریب به وجود آمدن استرس

آیا تغذیه بر سلامت روحی و روانی ما تاثیر دارد؟