پژوهش‌های محققان آمریکایی در مورد سلامت مغز و پیشگیری از بیماری‌های مغزی دوران سالمندی، ثابت کرده است که برای حفظ سلامت مغز و جلوگیری از نقصان شناختی ناشی از سن، اقدامات زیادی می‌توان انجام داد. در این مطلب به چند مورد از این اقدامات اشاره کرده‌ایم.

سلامت مغز مغز چند قدم برای حفظ سلامت مغز!

فعالیت ذهنی

آموختن یک زبان جدید یا مهارت جدید، حل کردن جدول کلمات متقاطع، رفتن به کلاس‌‌های آموزشی، و یا یادگیری رشته‌‌های هنری می‌‌تواند ذهن شما را فعال و جوان نگه ‌دارد.

رژیم غذایی

غذاهای غنی از اسید‌های چرب امگا ۳، پروتئین، آنتی اکسیدان‌ها، میوه ‌ها و سبزیجات و ویتامین‌های گروه ب و میزان متعادلی از مواد نشاسته‌‌ای یا کربوهیدرات‌های پیچیده، سلامت مغز را حفظ می‌‌کند.

فعالیت بدنی منظم

ورزش‌ می‌تواند گردش خون را فعال کند، توازن و هماهنگی بدن را بهبود بخشد و به جلوگیری از بیماری‌‌‌هایی که خطر زوال عقل یا دمانس را افزایش می‌دهند، مانند بیماری قلبی، سکته و دیابت کمک کند.

خواب کافی

نداشتن خواب کافی می ‌تواند اثراتی منفی بر سلامتی بدن داشته باشد. اطلاعات پزشکی حاکی از تاثیر بی‌خوابی در ایجاد بیماری‌هایی مثل بیماری قلبی عروقی، دیابت و بیماری‌هایی مانند زوال عقل است.

توجه به سابقه خانوادگی

اگر موارد ابتلا به زوال عقل یا دمانس در دوران سالمندی در تاریخچه خانوادگی شما وجود دارد، با پزشک تان در مورد شیوه‌‌‌های حفظ سلامت مغز و جلوگیری یا کند کردن پیشرفت بیماری زوال عقل مشورت کنید.

کنترل استرس

یادگیری مهارت‌های مدیریت استرس، مدیتیشن، یوگا، گذراندن وقت با دوستان، انجام کارهای داوطلبانه و مسافرت به حفظ توانایی یادگیری و قدرت حافظه کمک می‌ کند.

محافظت در برابر ضربه‌ها

استفاده از کلاه ایمنی و بستن کمربند ایمنی در حین رانندگی از صدمه به سر که می ‌تواند با افزایش خطر زوال عقل یا دمانس همراه باشد کمک می‌کند.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط:

۴ راهکار برای کمک به بیماران آلزایمری