با فرارسیدن فصل امتحانات پایان ترم دانش آموزان و دانشجویان اهمیت تمرکز داشتن و توانایی به خاطر سپردن مطالب و تکنیک‌های درست مطالعه بیشتر می‎شود. در این مطلب چند ترفند به شما یاد می‎دهیم که حافظه شما را تقویت کند تا امتحانات را با موفقیت به پایان برسانید.

ترفندهای تقویت حافظه حافظه چند ترفند برای تقویت حافظه در ایام امتحانات

ورزش کنید

۴۰ دقیقه ورزش هوازی ۳ بار در هفته به مدت یک سال می تواند سایز هیپوکامپوس یک فرد بالغ را به اندازه ۲ درصد افزایش دهد.  راه رفتن تند، دوچرخه سواری با شدت متوسط، دویدن نرم و شنا نمونه هایی عالی از ورزش هوازی برای تقویت حافظه هستند. علاوه بر این تمرینات قدرتی به مدت ۶۰ دقیقه و ۳ بار در هفته به مدت ۶ ماه باعث بهبود حافظه کوتاه و بلندمدت می شود.

بیشتر بخوابید

خواب یکی از مهمترین عناصر در داشتن یک حافظه خوب است. از آنجایی که بیشترین مقدار تثبیت حا‎فظه در خواب صورت می گیرد، مشخص می شود که مغز ما بدون داشتن خواب کافی برای تثبیت حا‌فظه مان به دردسر می افتد. محرومیت از خواب می تواند روی توانایی ما برای سپردن چیزهای جدید به حا‎فظه و تثبیت آن ها اثر بگذارد.

آدامس بجوید

روش آسان دیگیری که می تواند حا‌فظه شمارا بهبود ببخشد، جویدن آدامس هنگام یادگیری چیزهای جدید است. در این زمینه تحقیقات ضد و نقیضی وجود دارد، ولی مطالعه ای در سال گذشته منتشر شد که نشان می داد شرکت کنندگانی که در طول یادگیری‌شان آدامس می جویدند، در بازیابی حا‎فظه دقیق تر بودند و زمان واکنش بهتری داشتند.  شرکت کنندگانی که در طول یادگیری و تست حافظه آدامس می جویدند، سطوح ضربان قلب بالاتری دارند، فاکتوری که موجب افزایش اکسیژن دریافتی توسط مغز می شود.

قهوه بنوشید

اگر قبل از یادگیری یک موضوع جدید کافئین مصرف کنید حا‌فظه تان بهبود پیدا می کند، البته این موضوع قابل بحث است. بسیاری از تحقیقات اثرات ناچیزی از مصرف کافئین قبل از ایجاد حافظه جدید یافته اند. مطالعه ای نشان می‎دهد که مصرف یک قرص کافئین بعد از یادگیری یک موضوع، حا‌فظه ی بازیابی را تا ۲۴ ساعت بعد بهبود می بخشد.

منبع: digiato.com

مطالب مرتبط:

تغذیه مناسب برای ایام امتحانات!