با ظاهر شدن موهای سفید در سر و یا ایجاد چین و چروک‌های دور چشم، می‎فهمیم که پیری به سراغمان آمده است. بسیاری از افراد با دیدن این نشانه‌ها پول زیادی خرج کرم‌های ضد چروک و یا جراحی‌های زیبایی برای جوان سازی پوست می‌کنند. اما اگر واقعا به دنبال راه حلی موثر و ارزان هستید، به توصیه متخصصان پوست گوش کنید و از مواد غذایی ضد پیری استفاده کنید.

تلومرها سرپوش‌های کوچکی در انتهای رشته‌های DNA هستند که با پیری ارتباط دارند.  نشان می‌دهد هر چه پیرتر می‌شویم، تلومرهای محافظ کوتاهتر می‌شوند و DNA به خوبی سابق تولید نمی‌شود. این فرآیند منجر به شکست سلولها شده که به معنای پیری است. یکی از عواملی که موجب کوتاه شدن تلومر می‌شود فرایند اکسید شدن در بدن است. برخی مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان‌ها وجود دارند که می‌توانند طول تلومر را افزایش ‌دهند.

غذاهای ضد پیری پیری چطور از پیری جلوگیری کنیم؟

اسیدهای چرب امگا ۳ 

این چربی اعجاب‌انگیز در درمان بیماری‌ها و بهبود سلامتی از کاهش خطر بیماری قلبی و عروقی و التهاب گرفته تا بهبود سلامتی پوست و جلوگیری از درد مفاصل موثر است. پژوهشگران دانشگاه اوهایو دریافته‌اند که امگا ۳ به حفظ طول تلومرها در افراد میانسال و سالخورده کمک می‌کند. در ماهی، آجیل (به خصوص مغز گردو)، روغنهای سبزیجات و تخم مرغ می‌توانید امگا ۳ پیدا کنید.

CoQ10 

این آنزیم نقشی حیاتی در تولید انرژی برای سلول‌های بدن ایفا می‌کند. همزمان با پیر شدن، تولید CoQ10 در بدن کاهش یافته و سلول‌ها دیگر کارایی گذشته را ندارند. Q10 مورد نیاز بدن را می‌توان از طریق خوردن گوشت قرمز، ماهی به خصوص ماهی ساردین، جگر، اسفناج و کلم بروکلی تامین کرد.

منیزیم 

این ماده معدنی، نقشی کلیدی در فرآیندهای حیاتی بدن ایفا می‌کند. منیزیم سیستم عصبی و ماهیچه‌ها را آرام می‌کند و از این طریق به ما در خوابیدن کمک می‌کند. این ماده همچنین برای تنظیم ریتم ضربان قلب، فشار خون، هضم پروتئین، تشکیل استخوان و کنترل قند خون اهمیت دارد. این ماده همچنین با ترمیم DNA و همچنین با کاهش اکسید شدن و التهاب در بدن ممکن است بتواند به افزایش طول تلومر کمک کند. بدن ما روزانه به ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم نیاز دارد. گیاهان برگدار سبز تیره، آجیل، لوبیا، ماهی و غلات کامل منبع خوبی از منیزیم هستند.

ویتامین‌های A,C,D

این ویتامین‌ها به عنوان آنتی ‌اکسیدان عمل می‌کنند. ویتامین  A سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و مولکولهای سرگردان اکسیژن را شکار می‌کند و خنثی می‌کند. منابع غذایی حاوی این ویتامین شامل گوشت، مرغ، تخم مرغ و میوه و صیفی‌جات رنگ روشن نظیر پرتقال، هویج و گوجه فرنگی می‌شود. ویتامین C برای تولید و حفظ کلاژن ضروری است. کلاژن عامل خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست است. این ویتامین به وفور در مرکبات وجود دارد. ویتامین D نیز از پیر شدن پوست جلوگیری می‌کند. برای تامین ویتامین D بدن می‌توانید از لبنیات و مواد غذایی غنی شده با ویتامین D و یا مکمل استفاده کنید. همچون ویتامین‌های A,C,D پلی‌فنول‌ها نیز آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند. پلی‌فنولها به مقدار فراوان در چای سبز، انگور، دانۀ انگور و دانۀ کاکائو یافت می‌شوند.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط:

شکر باعث پیری پوست می‎شود!

۷ ماده غذایی ضد پیری پوست