رابطه عاشقانه تمام ابعاد روحی و فیزیکی انسان را درگیر می‌کند. به خصوص اگر این رابطه به شکست عشقی منجر شود. درست در همان زمان است که فرد عاشق‌پیشه با فشار روحی بسیاری مواجه می‌شود و مشکلات جسمی و روحی زیادی برایش بوجود می‎آید. با این حال، روانشناسان معتقدند با رعایت نکاتی می‌توان بر مشکلات ناشی از شکست عشقی غلبه کرد.

چطور با شکست عشقی کنار بیاییم؟ شکست عشقی چطور با شکست عشقی کنار بیاییم؟

محققان طی مطالعات بسیاری دریافتند شکست عشقی ممکن است مسائل جدی مثل ایست قلبی را درپی داشته باشد. از جمله علائم بروز این اتفاق تلخ می‌توان به بی‌خوابی، کاهش اشتها، افسردگی، بی‌انگیزگی و حتی تصمیم به خودکشی اشاره کرد. اما با اقداماتی می‌توان تجربه تلخ شکست عشقی را با موفقیت پشت سر گذاشت و فرد مورد نظر را فراموش کرد. فراموش نکنید شکست در رابطه عاشقانه جدا از درد روحی و فیزیکی که به فرد تحمیل می‌کند، می‌تواند زندگی بهتری را پیش روی او قرار دهد. در ادامه توصیه‎هایی از زبان روانشناسان برای گذر کردن از این مرحله مطرح می‎کنیم.

۱- در زمان حال به سر ببرید

فکر کردن به خاطراتی از آن فرد دارید یا تصمیماتی که در مورد خاتمه رابطه گرفته‌اید، کار چندان معقولی به نظر نمی‌رسد. نگران آینده نباشید و با خود نگویید: «آیا طرف با شخص دیگری آشنا شده یا آیا طرف با آن شخص احساس بهتری دارد؟» این افکار را از ذهنتان خارج کنید. می‌توانید از تکنیک‌های تقویت و آرامش ذهن مثل تنفس عمیق و مدیتیشن و یوگا کمک بگیرید.

۲- علاقه به خود را تمرین کنید

با رفتارهای نامطلوبی که خودآزاری محسوب می‌شوند، آشنا شوید و از آن‌ها دوری کنید. این‌که کسی شما را رها کرده، دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن نیست که ویژگی‌های فردی و قابلیت‌های خود را دست کم بگیرید. گاهی افراد لیاقت آن را ندارند که به ما آنطور که باید عشق بورزند. بنابراین مشکل از آنان است نه ما. برای خودتان احترام قائل شوید و انرژی خود را صرف کسانی کنید که لایقتان هستند. مارک توین می‌گوید:‌ «زمانی که جزو اولویت‌های یک فرد نیستید، دلیلی ندارد او را در اولویت‌های خود قرار دهید». درگیر امور عادی زندگی شوید، به اندازه کافی استراحت کنید و از تغذیه صحیح و ورزش غافل نشوید. خود را گوشه‌گیر نکنید که شما را بیشتر در افسردگی فرو می‌برد.

۳- از دیگران کمک بگیرید
 
با دوستان صمیمی یا اعضای خانواده صحبت کنید و به آنان بگویید که به کمک عاطفی‌شان نیازمندید. اگر احساس کردید آنقدر افسرده شده‌اید که ممکن است به خودکشی روی بیاورید، حتماً به کلینیک مراجعه کنید.
 
۴-  خشم، تنفر و انتقام‌جویی را کنار بگذارید
 
این احساسات بیش از آن‌که به شما آرامش دهند، آثار منفی در شما باقی می‌گذارند. خشم در واقع ناراحتی و افسردگی را تشدید می‌کند و انگیزه لازم برای حرکت به سمت جلو را از شما می‌گیرد. بهتر است به جای اندیشیدن به انتقام با خود بگوییم: «او را می‌بخشم و آرامش را به خود باز می‌گردانم».
 
۵- این حالت گذرا است
 
بعد از یک شکست عشقی حتی تصور این‌که دوباره بتوانید به کسی عشق بورزید، محال به نظر می‌رسد. اما زمان به شما ثابت خواهد کرد که انسان از انعطاف روحی بالایی برخوردار است. همواره به یاد داشته باشید که زمان به طور اعجاب‌انگیزی مشکلتان را حل می‌کند.