نخوردن سحری به بهانه های مختلف مثل بیشتر خوابیدن یا سبک تر بودن در طول روز، مشکلات زیادی را از لحاظ جسمی بخصوص در روزهای طولانی و گرم تابستان ایجاد می‌کند. یکی از مشکلاتی که حذف سحری می‎تواند ایجاد کند، سندروم ماه رمضان است. 

چطور از سندروم ماه رمضان جلوگیری کنیم؟ رمضان چطور از سندروم ماه رمضان جلوگیری کنیم؟

در مواردی که بدن قادر به تامین انرژی از قند نباشد و قند را نتواند از خوراکی‎ها دریافت کند، چربی ها را شکسته و از آنها استفاده می کند که در نتیجه در بدن کتون‌ها ساخته می شوند، با آزاد شدن چربی‌ها، مواد کتونی سمی در کبد تولید و وارد جریان خون شده و در نهایت بیماری خطرناکی را باعث می شود. با توجه به اینکه زمان روزه داری در تابستان بسیار طولانی است، غلظت کتون‌ها در بدن بالا می رود. بنابراین نخوردن وعده سحر با افزایش کتون‌ها در خون منجر به سردرد، سرگیجه، بی حالی، عصبانیت، کم تحملی، ضعف و افت قند خون می شود. این پدیده را سندروم ماه رمضان می‌گویند. 

متخصصان به خوردن سحری کامل تاکید زیادی دارند. سحری کامل، باید با تامین انرژی روزانه و داشتن چربی و پروتئین کافی، از افت قندخون جلوگیری کند و در مجموع مانند یک وعده نهار باشد. مصرف میوه و سبزیجات در برطرف کردن گرسنگی و تشنگی بدن بخصوص برای روزه‌داری اهمیت دارد. همچنین سالاد به همراه کمی روغن زیتون، آبلیمو یا سرکه و مصرف حبوبات و لبنیات می تواند برای وعده سحری مناسب باشد. نوشیدن آب برای جلوگیری از ایجاد اختلال در روند هضم و جذب غذا باید حداقل نیم ساعت قبل از خوردن سحری باشد.

برای وعده سحری مصرف غذاهای با پروتئین بالا و گوشت سرخ شده، غذاهای خشک (مثل کتلت)، فست فودها و انواع کوکوها به دلیل اینکه فرد را در طول روز تشنه می کنند، مناسب نیست. غذاهای مخلوط (مثل لوبیا پلو) و انواع خورشت ها با برنج بهترین گزینه برای این وعده محسوب می شوند. خوردن مواد غذایی شور، خیلی شیرین (مثل زولبیا بامیه)، بسیار تند و دارای ادویه توصیه نمی شود چرا که باعث افت قندخون شده و فرد را در طول روز گرسنه می کند. خواب بعد از خوردن سحری، ترشح اسید و ریفلاکس معده (برگشت محتویات معده به قسمت های فوقانی) را سبب می شود. به همین دلیل بهتر است فرد بعد این وعده اصلا نخوابد یا حداقل یک تا یک ساعت و نیم بعد از صرف سحری تا خواب فاصله باشد.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

کاهش وزن در ماه رمضان

ورزش کردن در ماه رمضان

برای کاهش وزن در ماه رمضان خرما بخورید