چرا فیبر برای سلامتی لازم است؟

آیا غذاها می‌توانند دارو باشند؟ گاهی اوقات بله، تحقیقات در سالهای اخیر نشان داده است که آنچه می‌خوریم می‌تواند در پیشگیری از مشکلات سلامتی موثر باشد.

فیبر چیست؟

قسمت‌های قابل خوردن گیاهان و کربوهیدرات‌هاست که هضم نمی‌شود. و در تمام غذاهای گیاهی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها و حبوبات وجود دارد. 

همه انواع فیبر مثل هم هستند؟

بعضی از انواع آن قابل حل در آب و برخی غیرقابل حل در آب هستند. نوع محلول در آب روند هضم غذا را کند کرده و باعث می‌شوند املاح و ویتامین‌ها و مواد مغذی جذب بدن شوند. نوع غیر قابل حل آن بصورت یک توده انباشته وارد روده‌ها می‌شوند و باعث می‌شوند عمل دفع با سرعت بیشتری انجام شود و از یبوست جلوگیری شود. غذاهای حاوی فیبرهای محلول در آب مانند لوبیا خشک، جو، سبوس جو، سبوس برنج، مرکبات، سیب، توت فرنگی، نخود فرنگی و سیب زمینی. غذاهای حاوی نوع نامحلول مانند سبوس گندم، غلات سبوس دار، غلات، حبوبات، دانه ها و پوست بسیاری از میوه ها و سبزیجات.

چرا فیبر برای سلامتی لازم است؟ فیبر چرا فیبر برای سلامتی لازم است؟ download 20

کدام نوع برای کاهش یبوست بهتر است؟
نان‌های سبوسدار، غلات، حبوبات، پاستا. سبوس گندم می تواند به عنوان یک ملین طبیعی بسیار موثر باشد.

روزانه چه مقدار فیبر باید مصرف کنیم؟

مردم به طور متوسط روزانه ۱۵ گرم مصرف می‌کنند که خیلی کمتر از مقداری است که بدن ما نیاز دارد. زنان باید روزانه ۲۱ تا ۲۵ گرم و مردان ۳۰ تا ۳۸ گرم  مصرف کنند. محققان آمریکایی توصیه می‌کنند روزانه حداقل ۲ فنجان از میوه‌ها و سبزیجات مثل سیب، پرتقال، کلم بروکلی، انواع توت‌ها، گلابی، نخود فرنگی، انجیر، هویج، و حبوبات میل کنید. بعضی از مردم با افزایش مقدار فیبر در رژیم غذایی خود دچار درد و گرفتگی در معده و ورم معده می‌شوند. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است به تدریج مقدار این ماده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. نوشیدن مایعات بیشتر نیز می‌تواند مفید باشد.  

منبع: www.webmd.com