افرادی که با مشکل اضافه وزن مواجه هستند و به ناچار مجبور شده‌اند برای حفظ سلامت خود به هر روش ممکن وزن خود را کاهش دهند، می‌دانند که کم کردن وزن تجربه‌ی خسته کننده‌ای است. به خصوص این‌که پس از مدتی فرد به یک وزن خاصی رسید، سرعت کاهش وزن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و این درحالی است که در نخستین روزهای پس از اجرای یک رژیم غذایی به خصوص برای کاهش وزن، سرعت این فرآیند بسیار بیشتر است، اما اگر قصد دارید برای همیشه از چاقی خلاص شوید باید بدانید که در نخستین روزهای کاهش وزن، در حقیقت از میزان چربی که بدن شما را فرا گرفته است کاسته نخواهد شد بلکه از زمانی که سرعت کاهش وزن کم می‌شود، بدن شما در حال کاهش حجم چربی اندوخته شده در قسمت های مختلف خواهد بود.

چرا سرعت کاهش وزن با گذشت زمان کندتر می‌شود؟ کاهش وزن چرا سرعت کاهش وزن با گذشت زمان کندتر می‌شود؟

تشکیل بافت چربی در بدن، روشی برای ذخیره کالری‌های اضافی است که مصرف کرده و از آن استفاده نکرده اید. با رعایت یک رژیم غذایی مناسب از انجام تمرینات و فعالیت های ورزشی بدن شما مجبور خواهد شد برای تأمین کالری مورد نیاز خود از ذخیره چربی اندوخته شده در بدن استفاده کند، اما بدن ما اضافه مواد غذایی مصرفی را به شکل دیگری و به صورت یک ترکیب قندی پیچیده به نام گلیکوژن نیز ذخیره می‌کند که اگر چه در مقایسه با چربی سنگین‌تر است، اما با سرعت بیشتری در صورت نیاز بدن به انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این ذخیره قند در بدن مستلزم ذخیره آن به همراه آب است که وزن آن حدود ۳ برابر وزن خود گلیکوژن است. حال علت این‌که چرا کاهش وزن با سرعت کند صورت می‌گیرد این است که وقتی شما تصمیم می‌گیرید با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، وزن خود را کاهش دهید بدن برای تأمین انرژی مورد نیاز خود از در دسترس ترین منبع انرژی که همان گلیکوژن است استفاده می‌‎کند در نتیجه آبی که همراه گلیکوژن است آزاد می‌شود و وزن شما حدود نیم کیلوگرم در روز کاهش می‌یابدحال نوبت به چربی اندوخته شده می‌رسد اما از آن‌جا که میزان انرژی ذخیره شده در چربی بیشتر است سرعت کم شدن وزن کندتر صورت می‌گیرد و در هر روز ۲۵۰ گرم از وزن کاهش پیدا می‌کند.

منبع: مجله پیام سلامتی

مطالب مرتبط:

چرا کاهش وزن یکباره به صلاح نیست؟

روش‌های آشپزی کم کالری برای کاهش وزن

رازهای کاهش وزن براساس گروه خونی