ساندرا عاموت، دانشمند عصب‌شناسی است که تحقیقات زیادی درباره مغز انجام داده است. او درباره رژیم‌های لاغری می‌گوید رژ‌یم‌های سنتی کاهش وزن، تاثیر معکوس دارند و فرد را به وضعیتی بدتر از پیش مبتلا می‌کنند. او می‌گوید به جای ر‌ژیم گرفتن باید از روش آگاهانه خوردن استفاده کنیم. 

چرا رژیم‌ گرفتن باعث چاقی ما می‌شود؟ رژیم چرا رژیم‌ گرفتن باعث چاقی ما می‌شود؟                     1

بدن تمایل دارد در وزن‌های خاصی تثبیت شود. پس از یک کاهش وزن ۵ الی ۷ کیلوگرمی، به مرحله تثبیت می‌رسیم و علی‌رغم ادامه ر‌ژیم، بدن در مقابل کاهش وزن مقاومت می‌کند. بدین ترتیب در فرآیند لاغر شدن حرف آخر را ما نمی‌زنیم بلکه این مغز ماست که برایمان تصمیم‌گیری می‌کند. عدم توجه به دلایل علمی، رژیم‌های غذایی را در درازمدت با شکست روبه‌رو کرده است. برای مثال، بر اثر ر‌ژیم‌های سنگین حجم چربی در ناحیه شکم افزایش می‌یابد. ترشح هورمون‌های استرس با ر‌ژیم افزایش می‌یابد و در حضور این هورمون، سلول‌های چربی ناحیه شکم فعال می‌شوند. پس از آن بر اثر سرخوردگی ناشی از تجمع چربی، فرد با شکستن ر‌ژیم شروع به پرخوری می‌کند و به وزنی بالاتر از پیش از ر‌ژیم باز می‌گردد. وزن‌های تثبیت در افراد مختلف متفاوت است ولی همیشه اضافه کردن وزن از کم کردن آن سریع‌تر است. مقاومت بدن در مقابل کاهش وزن به سبب برنامه‌ریزی مغز برای حفظ بقای انسان و جلوگیری از قحطی‌زدگی بدن است و زمان زیادی لازم است تا مغز به این وزن پایین به چشم نقطه تثبیت بنگرد.

آگاهانه خوردن، مصرف مواد غذایی با لذت وتوجه به ارزش تغذیه‌ای آن است. او می‌گوید که باید به حس سیری و گرسنگی توجه کرد و از تاثیر خوردن بر بدن آگاه بود. توجه به غذایی که می‌خوریم و انتخاب غذاهایی که استرس را کاهش می‌دهد و داشتن فعالیت ورزشی منظم در کنار آن، بسیار نتیجه‌بخش‌تر از استفاده از ر‌ژیم‌های رادیکال کاهش وزن است. باید بتوانید قبل از اینکه کاملا سیر شوید، متوجه شوید و دست از خوردن بکشید و این کار احتیاج به تمرین دارد. همینطور اینکه بفهمیم تنقلاتی که از روی عادت و برای گول زدن اشتهایمان می‌خوریم، کدام‌ها هستند و مصرف آن را به‌تدریج کنار بگذاریم. حفظ ر‌ژیم هوشمندانه در درازمدت سبب طولانی شدن عمر و ارتقای کیفیت سلامتی می‌شود.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

رژیم سوپ کلم برای کاهش وزن