چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

وقتی جوان هستید احتمالا به‌جز مواقع سوانح و تصادفات مشکلی برای استخوان هایتان پیش نخواهد آمد، اما با افزایش سن استخوان ها ضعیف شده و در معرض شکستگی قرار دارند. اما نکته مهم این است که بدانید هرقدر استخوان‌های شما قوی‌تر باشند دیرتر به پوکی استخوان دچار خواهید شد. پس باید از همین امروز، در هرسنی که هستید، به فکر آنها باشید.

این مسئله در زنان در دوران بعد از یائسگی شدیدتر است و نتیجه این می‌شود که نیمی از زنان بالای ۵۰سال جهان حداقل یک‌ بار شکستگی استخوان‌های اصلی بدن خود را تجربه می‌کنند و ۲۰ درصد از زنان بالای ۵۰ سال هم دچار پوکی استخوان گسترده در کل بدن می‌شوند. متاسفانه باید گفت این بیماری قبل از بروز عوارض آن علامتی ندارد. علائم هنگامی ایجاد می‌شود که شکستگی اتفاق افتاده باشد. پس بهتر است افرادی که درمعرض خطر قرار دارند، قبل از شروع عوارض، مورد ارزیابی قرار گیرند و در صورت مبتلا بودن، پیشگیری کنند. بهترین روش برای تشخیص پوکی استخوان، سنجش تراکم استخوان است. این سنجش، پزشک را قادرمی سازد تا شدت پوکی استخوان را اندازه گیری کرده و در نتیجه استحکام استخوان را بسنجد.

پوکی استخوان پوکی استخوان چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟ download 21

می توان با انجام کارهای ساده ای خطر پوکی استخوان را کاهش داد:

  • بطور منظم ورزش کنید. ورزشهایی که با تحمل وزن بدن همراهند مانع از پوکی استخوان می‌شود. مانند پیاده روی, دویدن آهسته, ایروبیک. هفته‌ای ۳-۵ بار و هر بار به مدت ۲۰-۶۰ دقیقه ورزش تاثیر زیادی بر سلامت استخوان ها دارد.
  • کلسیم یکی از اجزای سازنده استخوان است و غذای روزانه هر فرد بالغ، باید حداقل حاوی ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم باشد.
  • ویتامین D برای جذب کلسیم حیاتی است. از منابع خوب ویتامین D ماهیان چرب و نور آفتاب هستند.  اما اگر زندگی شما به گونه‌ای است که مدت زیادی در تماس با نورآفتاب قرار نمی‌گیرید، بهتر است از مکمل‌های حاوی ویتامین D مصرف کنید.
  • ازمصرف مواد افزایش دهنده پوکی استخوان مانند سیگار ، قهوه فراوان و … خودداری کنید.
  • رژیم غذایی خود را تنظیم کنید. داشتن رژیم غذایی مناسب برای استخوان‌ها، صرفا به معنای خوردن مواد حاوی کلسیم و سایر مواد معدنی نیست. رژیم غذایی مناسب استخوان‌های شماست که کمتر مواد اسیدی را در خود داشته (گوشت قرمز، شکر، سودا و موادغذایی فرآوری شده و کنسروها اسیدی هستند) و بیشتر مواد قلیایی دارد (میوه‌های تازه و سبزیجات در گروه موادغذایی قلیایی جای می‌گیرند).
  • جایگزینی هورمون‌های زنانه، در خانم‌های یائسه زیر نظر پزشک می تواند مانع پوکی استخوان زودرس شود.