همه ما در مورد ویتامین D شنیده‌ایم و می‌دانیم برای سلامت بدن ضروری است ولی سوال این است که بدن ما به چه میزان ویتامین D نیاز دارد و این ویتامین بر چه قسمت‎هایی از بدن تاثیر می‌گذارد. مطالعات زیادی در مورد مضرات کمبود این ویتامین در بدن هشدارهایی به ما داده‌اند. از طرف دیگر مطالعات زیادی هم در مورد مضرات مصرف زیاد از حد این ویتامین انجام شده است. بنابراین ضروری است که میزان مورد نیاز بدن را بدانیم. 

ویتامین D ویتامین D آیا ویتامین D برای بدن ضروری است؟                D

مطالعات جدید نشان داده ویتامین دی برای عملکرد مغز بسیار مهم است. یکی از دلایل اهمیت این ویتامین برای بدن این است که در جذب کلسیم موثر است در واقع ویتامین دی فرآیند جذب در روده را بهبود می‎دهد. بدون این ویتامین جذب کلسیم برای استخوان‌ها بسیار سخت است و باید مقدار بیشتری کلسیم وارد بدن شود. همچنین این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارد. مطالعات دیگری از نقش این ویتامین در عملکردهای شناختی مغز خبر داده‌اند. اکثر افراد به غیر از سالمندان به اندازه کافی ویتامین D دریافت می‌کنند. این میزان ۲۵ نانوگرم در میلی‌لیتر است. معمولا افراد این میزان ویتامین را از نور خورشید و یا رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند. اگر فرد به اندازه کافی ویتامین D دریافت نکند، دچار پوکی استخوان، شکستگی‌های استخوان و با افزایش سن دچار ضعف عضلات می‎شود. 

با افزایش سن نیاز بدن ما به این ویتامین بیشتر نمی‎شود بلکه سبک زندگی ما تغییر می‌کند و دیگر کارهایی که کمک می‎کرد ویتامین D جذب کنیم انجام نمی‎دهیم. برای مثال اگر بیرون برویم و ورزش کنیم و برای ۱۰ دقیقه بدویم مقدار زیادی ویتامین دی جذب می‎کنیم. اما اکثر سالمندان دیگر این فعالیت‎ها را انجام نمی‎دهند. اگر میزان ویتامین دی بدن سالمندان را بررسی کنیم، می‎بینیم آنهایی که سطح ویتامین دی کمتری دارند بیمارتر هستند. البته محققان ثابت نکرده‎اند که کمبود ویتامین دی باعث انواع بیماری‌ها در سالمندی می‎شود. فقط تحقیقات نشان داده که ارتباطی بین این دو وجود دارد. برترین پزشکان توصیه می‌کنند که سالمندان ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین دی به صورت روزانه نیاز دارند که می‎تواند از مکمل استفاده کنند اما برای جوانان معمولا نیازی به استفاده از مکمل نیست مگر برای افرادی که بیماری‌های کبد و کلیه دارند یا پزشک توصیه به مصرف مکمل کرده است. اطلاعات پزشکی نشان می‎دهد مصرف روزانه ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ واحد ویتامین دی برای بدن مضر نیست اما بیشتراز این میزان می‎تواند باعث ایجاد سنگ کلیه یا بالا رفتن میزان کلسیم خون شود. 

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط: 

کمبود ویتامین D باعث زوال عقل می‎شود