این روزها گیاهخواری به یک مد تبدیل شده است و اظهار نظرهای متفاوتی در مورد آن شنیده می‎شود. عده‌ای می‌گویند این رژیم سلامت افراد بویژه کودکان و نوجوانان را در معرض خطر قرار دهد. در مقابل عده‌ای دیگر طرفدار این رژیم هستند و اعتقاد دارند این نوع تغذیه در درمان بیماری‎هایی مثل سرطان مفید است، باعث کاهش وزن می‎شود و در حفظ سلامت روان هم موثر است.

گیاهخواری گیاهخواری وقتی گیاهخواری توصیه نمی‌شود!                    1

عمده کالری‌های مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی گیاهی دریافت شود، می‌افزاید: در هرم‌های خوراکی تقریبا ۵۵ تا ۶۵ درصد به غلات و ۱۵ تا ۲۰ درصد به میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جات اختصاص داده می‌شود. بخش کوچک‌تری به پنیر و تخم‌مرغ و بخش بعدی را گوشت‌ها تشکیل می‌دهند. شیر و لبنیات تازه و کم‌چرب هم در بخش دیگری از این هرم غذایی قرار می‌گیرند. بسیاری از افرادی که گیاهخوار می‌شوند به دلیل نداشتن اطلاعات کافی نمی‌توانند همه مواد مغذی مورد نیاز بدنشان را از طریق منابع گیاهی تأمین کنند و در معرض سوء‌تغذیه و کمبود ویتامین‌ها و املاح و مواد معدنی قرار می‌گیرند. در این میان بچه‌های در حال رشد، خانم‌های باردار یا شیرده و سالمندان هم بیشتر از بقیه در معرض خطر هستند.

انواع مختلفی از گیاهخواری وجود دارد. گیاهخواران محض گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و هیچ ماده غذایی با منشاء حیوانی استفاده نمی‌کنند،‌ گروه دیگر لبنیات را در رژیم غذایی‌شان دارند، گروه دیگر، تخم‌مرغ و لبنیات هم می‌خورند و نیمه گیاهخواران هم افرادی هستند که فقط گوشت قرمز را مصرف نمی‌کنند، اما ماهی و مرغ در رژیم‌شان وجود دارد. در این میان، خام گیاهخواران را هم نباید فراموش کنیم که مواد غذایی پختنی و فرآوری شده و غیرطبیعی نمی‌خورند و مغزها و میوه‌ها وعده‌های غذایشان را تشکیل می‌دهد.

رژیم گیاهخواری اگر درست برنامه‌ریزی شود بوی‍ژه در افرادی که گوشت و چربی زیادی استفاده می‌کنند، می‌تواند باعث کاهش وزن شود. اوره، کلسترول و چربی خون را هم پایین می‌آورد و باعث پاکسازی بدن از مواد زائد می‌شود. حذف غذاهای فرآوری شده نیز باعث بازسازی و سم زدایی عمومی در بدن خواهد شد. اما باید توجه داشت که برای حفظ سلامت بدن استفاده از همه گروه‌های غذایی به‌طور متعادل ضرورت دارد مگر این که بتوان عناصر کلیدی مورد نیاز بدن مانند آهن، روی، کلسیم، ویتامین D و امثال اینها را که منبع اصلی‌شان مواد غذایی حیوانی هستند، به گروه‌های غذایی گیاهی اضافه کرد و آنها را غنی کرد. بنابراین اگر گیاهخوار هستید یا تصمیم دارید گیاهخواری را شروع کنید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و اگر رژیم غذایی همه نیازهای بدنتان را تامین نمی‌کند به توصیه پزشکتان سراغ مصرف مکمل‌های غذایی بروید تا گیاهخواری سلامت‎تان را به خطر نیاندازد.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط:

معایب رژیم گیاهخواری!