ورزش کردن، به خصوص اگر این ورزش در حدی باشد که بدن را گرم کند و باعث شود عرق بریزید، تعداد دفعات و شدت گرگرفتگی دوران یائسگی (menopause) را کاهش می‌دهد. اطلاعات پزشکی این تحقیقات در مجله پزشکی فیزیولوژی (Journal of Physiology) به چاپ رسیده است. 

یائسگی یائسگی با ورزش کردن، گر گرفتگی یائسگی را برطرف کنید

گر گرفتگی (hot flashes) یک از شایع‌ترین شکایت‎های دوران یائسگی است و با احساس گرمای شدید، قرمزی پوست به خاطر افزایش جریان خون و عرق کردن شدید مشخص می‎شود. این حالت ۲ تا ۳ دقیقه طول می‌کشد و میزان عرق کردن در این حالت ۵ برابر حالت عادی است. این حالت را می‎توان معادل با ۳۰ دقیقه دوچرخه سواری در نظر گرفت که جریان خون و حرارت بدن را افزایش می‎دهد. شدت این گر گرفتگی در همه زنان یکسان نیست و دلیل آن نیز روشن نیست. اما اطلاعات پزشکی حاکی از وجود ارتباط بین چربی خون و مقاومت به انسولین (که هر دو از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی هستند،) با گر گرفتگی در این دوران است.

در این مطالعه، محققان از تعدادی زن در سن یائسگی خواستند پرسشنامه‎هایی در مورد نشانه‌های گرگرفتگی و شدت آنها را تکمیل کنند. سپس به این افراد برنامه ورزشی خاصی داده شد. این افراد از سه جلسه ۳۰ دقیقه‌ای در هفته ورزش را شروع کردند و به ۵ جلسه ۴۵ دقیقه‌ای در هفته رسیدند. این افراد برای ورزش در باشگاه از تردمیل، دوچرخه ثابت و دیگر وسایل ورزشی استفاده کردند و تا حدی ورزش کردند که جریان خون افزایش یابد و ضربان قلب بالا رود و عرق کنند. بعد از گذشت ۴ ماه که این برنامه را ادامه دادند. محققان از این افراد خواستند پرسشنامه‎هایی را تکمیل کنند. نتایج نشان داد نشانه‎های گرگرفتگی و شدت آنها کاهش یافته بود. میزان عرق کردن به طور قابل توجهی کاهش یافته بود. فشار خون و شدت جریان خون در پوست و مغز نیز کاهش یافته بود. بنابراین بهترین پزشکان به زنان یائسه توصیه می‎کنند برای کنار آمدن با مشکلات این دوران حتما ورزش منظم را در برنامه زندگی خود بگنجانند.  

منبع: www.medicalnewstoday.com

مطالب مرتبط: 

تغذیه مناسب برای دوران یائسگی

یائسگی و کاهش میل جنسی

عوارض یائسگی