بر خلاف تصور برخی افراد که فکر می‎کنند ورزش کردن برای بیماران مبتلا به آرتروز مضر است، انجام ورزش برای درمان آرتروز بسیار مفید است، زیرا مفاصل را به حرکت در می‌آورد. تنها نکته ضروری این است که بدانیم کدام ورزش‌ها را باید انجام دهیم. در این مطلب به ورزش‌های مفید و مضر برای این بیماران اشاره کرده‌ایم، علاوه بر این می‎توانید از متخصص فیزیوتراپی نیز برای این منظور کمک بگیرید.

ورزش برای آرتروز آرتروز ورزش‌های مناسب برای آرتروز

وزن زیاد فشار بر روی غضروف‌ها را افزایش می‌دهد و آرتروز را تشدید می‌کند. بنابراین اگر  اضافه وزن دارید بهتر است وزن کم کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که کم کردن وزن باعث کاهش دردهای آرتروز می‌شود و اگر ورزش کنید، احساس درد باز هم کمتر خواهد شد. اما باید ورزشی را انتخاب کنید که زیاد به مفاصل فشار نمی‌آورد، مانند پیاده روی، شنا، ژیمناستیک آبی، یوگا و بهتر است از انجام ورزش‌هایی همچون تنیس، پیاده روی سریع و اسکی خودداری کرد. تای چی یکی از ورزش‎های رزمی سنتی چین است که به کاهش دردهای ارتروز کمک می‌کند و گردش خون در بافت‌ها را آسان‌تر می‌کند. همچنین ماهیچه‌ها و تاندون‌های اطراف مفاصل را قدرتمند می‌کند.

انجام ورزش ممکن است باعث پیدایش بعضی از بیماری‌ها از جمله آرتروز شود، استفاده بیش از حد از مفاصل ممکن است به آنها فشار وارد کند. ورزش‌های گروهی همراه با توپ مانند فوتبال، هندبال، راگبی و بسکتبال و همچنین رشته‌هایی مانند اسکی، تنیس، اسکواش، دوومیدانی، جودو، کاراته و وزنه‌برداری از ورزش‌هایی هستند که انجام بیش از حد آنها ممکن است، باعث فشار به مفاصل شود.

منبع: beytoote.com

مطالب مرتبط:

آرتروز ناشی از ورزش