وقتی برای مدت طولانی پشت میز کارتان نشسته و زانوهایتان را حرکت نداده‌اید، وقتی در حال بالا و پایین رفتن از پله هستید و حتی زمانی که دویده‌اید یا ورزش سنگین و البته به روش نادرست انجام داده‌اید ممکن است زانو درد به سراغ‌تان بیاید. با استفاده از راهکارهایی می‌توان درد و خطر بروز آسیب‌دیدگی زانو را کاهش داد.

زانو درد زانو درد نگذارید زانو درد بگیرید

دردهای زانو در بسیاری موارد، خیلی جدی نیستند و فقط با استراحت و انجام چند راهکار ساده مثل استفاده از کیسه یخ یا مصرف داروها و مسکن‌های ضدالتهابی رفع می‌شوند. گاهی اوقات زانو درد به خاطر ضعیف بودن عضلات اطراف زانو است. در میان ورزش‌های مختلفی که برای تقویت عضلات اطراف مفصل زانو وجود دارد، ورزش‌های عضلات چهارسر ران مهم‌تر است. برای تقویت عضلات چهارسر ران تمرینات ورزشی خاصی وجود دارد که برای یاد گرفتن صحیح این حرکات می‎توانید از متخصص فیزیوتراپی کمک بگیرید. 

وزنتان را کم کنید

اطلاعات پزشکی ثابت کرده است که افزایش وزن تا پنج برابر فشار وارده به مفصل زانو را زیاد می‌کند. چنین فشارهایی به شروع آرتروز و آسیب‌های غضروف مفصل زانو منجر می‌شود.  افزایش وزن، قرار گرفتن مکرر در وضعیت‌های نامناسب مانند روی زمین نشستن و استفاده از توالت ایرانی باعث فشار بیش از حد به زانو می‌شود و منجر به سائیدگی زانو می‎شود. 

مراقب آسیب ورزشی باشید

پیاده‌ روی، دویدن و انواع ورزش‌های هوازی در تقویت عضلات زانو موثر است. البته باید توجه داشت که اگر ورزش‌ به شکل صحیح انجام نشود خودش عامل بروز آسیب است. پیشگیری از تخریب مفصل زانو در سنین جوانی بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل به ورزشکاران توصیه می‌شود که با رعایت نکاتی از جمله انجام ورزش‌های کششی (حداقل ۳۰ دقیقه) پیش از آغاز ورزش سنگین جلوی آسیب‌های ورزشی را بگیرند. 

درمان انحراف زانو در نوجوانی

در دوره نوزادی یعنی از بدو تولد تا دو سالگی ممکن است پاهای کودک پرانتزی باشد که غیرطبیعی نیست. از ۲ سالگی تا ۸ سالگی هم می‌توان وجود کمی انحراف را در زانوها طبیعی دانست، اما چنین مشکلی اگر تا سنین بلوغ تداوم یابد باید مورد درمان قرار بگیرد تا در سنین بعدی منجر به بروز مشکلات بزرگ‌تر نشود. کسانی که انحراف زانو دارند و به دلیل مشکلات ساختاری، مبتلا به زانو درد هستند باید بعد از سنین بلوغ برای اصلاح انحرافات زانوی خود اقدام کنند تا در سنین بالا دچار آرتروز و زانو درد نشوند. 

منبع: beytoote.com

مطالب مرتبط: 

فیزیوتراپی زانو