اگر ورزش می‌کنید باید مراقب تغذیه خود باشید. از آنجایی که غذاها انرژی بدن ما را تامین می‌کنند، برای اینکه بتوانید به برنامه ورزشی خود پایبند باشید و ورزش را ادامه دهید، باید پرانرژی و سرحال باشید.

تغذیه تغذیه نکات تغذیه‌ای مخصوص ورزشکاران

در وعده صبحانه پروتئین بخورید: این پروتئین شما را سرحال‌تر می‌کند. اطلاعات پزشکی نشان می‎دهد اسید آمینه‎های موجود در پروتئین برای تولید انتقال دهنده‌های عصبی مثل دوپامین، سروتونین و نور اپی نفرین ضروری هستند. این انتقال دهنده‌ها مواد شیمیایی هستند که اطلاعات را از مغز به بدن و برعکس انتقال می‎دهند و برای تامین انرژی بدن ضروری هستند. از طرف دیگر خوردن پروتئین در صبحانه باعث می‎شود احساس سیری کنید و در طول روز تمایلی به خوردن مواد غذایی کم ارزش و پر کالری نداشته باشید.

از ویتامین D غافل نشوید: ویتامین D نقش بسیار مهمی در سلامت ما دارد. این ویتامین در عملکرد سیستم ایمنی بدن، سلامت استخوان‎ها و تولید هورمون‎ها نقش دارد. مقدار زیادی از این ویتامین از طریق نور خورشید تامین می‎شود. اما وقتی در معرض نور خورشید نیستید مثل فصل زمستان، لازم است از طریق خوراکی‎ها این ویتامین را تامین کنید. تخم مرغ، گوشت و ماهی‎های چرب مثل سالمون و ساردین منابع خوب این ویتامین هستند. علاوه بر این می‎توانید از مکمل ویتامین D نیز استفاده کنید. 

ورزشکاران حرفه‌ای و حتی کسانی که ورزش معمولی و سبک روزانه انجام می‎دهند نمی‎‏توانند به تغذیه خود بی‎توجه باشند. بهترین پزشکان و متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند که رژیم غذایی این افراد باید از کربوهیدرات، پروتئین و چربی به مقدار کافی از منابع غذایی متنوع تشکیل شده باشد. یک تا دو ساعت بعد از ورزش هم باید آب کافی بنوشند تا بدن دجار کم آبی نشود. یک نمونه غذای مناسب برای ورزشکاران می‎تواند مقداری گوشت سینه مرغ همراه سبزیجات و یک تکه نان سبوسدار به همراه یک مشت آجیل باشد. 

منبع: www.independent.co.uk

مطالب مرتبط: 

تغذیه مناسب برای ورزشکاران

قبل از ورزش کردن چه بخوریم؟