نکات بهداشتی و تغذیه ای در زمان قاعدگی

بسیاری از بانوان در زمان قاعدگی خود دردهای مزمن دارند و یا این که بسیار ضعیف می شوند، دراین شرایط باید آن ها اهمیت خاصی به حفظ بهداشت فردی و نوع تغذیه شان در این دوران داشته باشند. در واقع این موضوع از مسائلی می باشد که همواره مورد تاکید پزشکان بوده است. حتی همیشه صحبت از این بوده است که برخی مواد غذایی در این دوران خورده شود و از برخی دیگر نیز پرهیز شود. در مواردی حتی بسیاری از این توصیه‌ها کاملا درست می باشد، مثلا پرهیز از مصرف حبوبات و مواد غذایی نفاخ یکی از این توصیه ها می باشد و کاهش مصرف سبزی‌ ها و میوه‌ های خام هم توصیه ای دیگر می باشد که در این دوران بسیار توصیه شده است. در این صورت است که به وضوح به مساله تغییراتی که در بدن به دلیل تغییرات هورمون‌ ها ایجاد می‌ شود، توجه شده است. در واقع تغییرات هورمونی هم که در این زمان به خصوص در روزهای قبل از شروع خونریزی ایجاد می‌شود، منجر به کاهش حرکات روده و در نتیجه نفخ و دل پیچه و دردهای شکمی نیز می‌شود. به این دلیل است که از طرفی خونریزی باعث از دست رفتن آهن خون و در نتیجه کم‌ خونی می‌شود. به همین دلیل است که به طور روشنی توصیه می شود تا از مواد غذایی حاوی آهن، مانند گوشت و تخم مرغ و شیر صرف شود.

نکات بهداشتی و تغذیه ای در زمان قاعدگی قاعدگی نکات بهداشتی و تغذیه ای در زمان قاعدگی period pain1
از مواد غذایی دیگری که پیشینیان به مصرف آن در این دوران توصیه می‌کردند، مواد حاوی انرژی فراوان مثل کاچی است که حاوی نشاسته و چربی فراوان است و در تحقیقات اخیر دیده شده علائمی چون تحریک‌ پذیری یا افسردگی که در برخی افراد قبل از شروع قاعدگی رخ می‌دهد با مصرف میزان بیشتر مواد قندی و نشاسته‌ای خاص بهبود می‌یابد. حتی در برخی موارد هم دیده شده که به بانوان توصیه می‌شود در دوران عادت ماهانه از قرص‌ های حاوی آهن استفاده کنند. بر اساس تحقیقاتی که شده است نیز گفته شده است که بیش از ۵۰ درصد زنان در جهان از کم‌خونی ناشی از خونریزی عادت ماهانه رنج می‌برند، بنابراین توصیه به مصرف روزانه یک قرص آهن در تمامی ماه به تمامی زنان توصیه می شود اما به جز کسانی که دچار بیماری خاصی مثل تالاسمی هستند. به خصوص این که مصرف یک‌عدد قرص آهن که حاوی ۶۰ میلی گرم آهن است تنها در حد نیاز روزانه یک انسان است، آن هم به شرط این که تمامی آهن موجود در قرص جذب شود، اما معمولا کمتر از ۳۰ درصد آن جذب می‌شود.

اما در مورد بهداشت این دوران هم توصیه‌ های فراوانی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. در این دوران حمام نکنند، اما انجام ندادن این کار هم کار درستی نیست، ولی فقط باید از غوطه‌ ور شدن در آب خودداری کرد مثل شنا کردن یا نشستن در وان، وگرنه حمام کردن و پاکیزه نگه داشتن بدن در این دوران لازم است. پس از هر بار دفع ادرار یا مدفوع باید خود را شسته و سپس خشک کنند.

۲. از پدهای بهداشتی استفاده کرده و از آنجا که برخی مارک‌ های لوازم بهداشتی حساسیت‌ زا هستند و باعث احساس سوزش در ناحیه تناسلی یا خارش در ناحیه می‌شوند، نباید به استفاده از این نوع پدهای بهداشتی ادامه داد.
۳. پدهای بهداشتی نیز باید در فاصله کوتاه عوض شود، چون می‌ تواند به عنوان محیطی تلقی شود که میکروب‌ ها به راحتی روی آن رشد می‌کند و منجر به ایجاد عفونت در ناحیه شود.
۴. استفاده از ژل‌ های بهداشتی در این دوران توصیه می‌شود تا از عفونت که در این زمان بیشتر در معرض آن هستند، جلوگیری شود.

منبع : www.pezeshketo.com

مطالب مرتبط :

پیشگیری و درمان سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)