با وجود اینکه هنوز هیچ درمان قطعی برای بیماری پارکینسون کشف نشده است. اما دانشمندان و برترین پزشکان مغز و اعصاب به نتایج جدیدی در مورد تاثیر بعضی داروها، مواد غذایی و ویتامین‌ها در کاهش نشانه‌های بیماری رسیدند و مطالعات و بررسی‌های بیشتر همچنان ادامه دارد. 

اخبار پزشکی می‎گوید احتمال ابتلا به پارکینسون در افرادی که ویتامین B6 بیشتری مصرف می‌کنند ۵۰ درصد کمتر از افرادی است که این ویتامین را مصرف نمی‌کنند یا کمتر مصرف می‌کنند. ویتامین B6 برای متابولیسم پروتئین و عملکرد درست سیستم ایمنی و عصبی بدن ضروری است. پژوهشگران در بررسی اثر ویتامین E بر سفتی عضلات در نمونه حیوانی بیماری پارکینسون دریافتند این ویتامین ممکن است به علت ماهیت آنتی اکسیدانی خود، از تخریب دوپامین در جسم سیاه مغز جلوگیری کند که این موجب کاهش علا‌ئم بیماری پارکینسون می‌شود. کوآنزیم  Q10 یک آنتی‌اکسیدان قوی  موجود در میتوکندری سلول است. میتوکندری‌ها یک ساختار مولد انرژی در سلول هستند و بعضی از دانشمندان عقیده دارند که اختلالات عملکرد میتوکندری‌ها در ایجاد پارکینسون مؤثر است. یک تحقیق کلینیکی جدید، نشان داده است که میزان‌ زیادی از کوآنزیم Q10 موجب کاهش سرعت پیشرفت این بیماری در تعدادی از مبتلایان شده است. اما تحقیقات درباره این آنزیم هنوز به طور گسترده‌ای صورت نگرفته است تا بتوان مصرف این ماده را به مبتلایان توصیه کرد.

نقش تغذیه در درمان پارکینسون پارکینسون نقش تغذیه در درمان پارکینسون

به تازگی محققان آمریکایی با استفاده از داروهای مورد استفاده در درمان مالاریا، موفق به توقف بیماری پیشرونده پارکینسون شدند. این تحقیقات نشان می‌دهد که مغز دارای یک گیرنده پروتئینی به نام Nurr1 است که از سلول‌های دوپامین محافظت می‌کند. مطالعه دیگری نشان داده است که خوردن مواد غذایی که منابع خوراکی از نیکوتین هستند مانند فلفل و گوجه فرنگی به کاهش پارکینسون منجر می‌شود. این تحقیقات همچنین نشان داد که فلفل در کاهش بیماری پارکینسون قوی‌تر عمل کرده است. در این مورد سیگار و قلیان که منابع سرشار از نیکوتین هستند کمک قابل توجهی برای پیشگیری از این بیماری می‌کنند، ولی به دلیل خطر ابتلاء به بیماری‌های خطر ناک دیگر که توسط سیگار و قلیان در بدن ایجاد می‌شود، استفاده از این دخانیات به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. مطالعات نشان داده افرادی که به طور مرتب میوه‌های قرمز مثل توت فرنگی، شاه توت، زغال اخته و تمشک مصرف می‌کنند به میزان ۴۰ درصد کمتر در معرض بیماری‌های مغزی قرار میگیرند. فلاوونوئیدهای آنتی‌اکسیدانی موجود در میوه‌های قرمز رنگ با رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان به مغز مقابله می‌کنند. اگر می‌خواهید که همیشه مغزتان سالم بماند چای سبز را فراموش نکنید. توصیه می‌‎شود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون از مصرف این چای غافل نشوید. حتی افرادی که قبلاً به این بیماری دچار شده‌اند نیز حتماً چای سبز بنوشند. پولیفنول های موجود در چای سبز اثر آنتی‌اکسیدانی دارد که از هورمون دوپامین در برابر حملات و آسیب‌های خارجی محافظت می‌کند.

منبع: www.pezeshk.us  و  wikipedia 

مطالب مرتبط: 

آیا تغذیه بر سلامت روحی و روانی ما تاثیر دارد؟