حتما شما هم در مورد مضرات نشستن طولانی مدت شنیده‌اید. کارشناسان سلامت می‌گویند نشستن بر روی صندلی به مدت ۵ ساعت در روز با مصرف روزانه یک پاکت سیگار فرقی ندارد و به همان اندازه بدن را در معرض خطر قرار می‌دهد.

نشستن طولانی مدت با سیگار کشیدن برابر است! نشستن نشستن طولانی مدت با سیگار کشیدن برابر است!

حفظ تناسب اندام برای عملکرد درست بدن ضروری است. اطلاعات پزشکی نشان می‌دهد، نشستن بر روی صندلی به مدت ۵ ساعت در روز معادل مصرف روزانه یک پاکت سیگار است. این موضوع اغلب از دید بسیاری از مردم مخفی می‌ماند. پیشنهاد می‌کنیم، روزی یک ساعت به تمرینات متوسط ورزشی بپردازید و هر نیم ساعت به میزان ۳ تا ۵ دقیقه قدم بزنید. فراموش نکنید، انسان خلق شده تا حرکت کند! اگر روزانه بیش از شش هفت ساعت برای انجام کارهایتان مجبور به نشستن پشت میز هستید، شک نداشته باشید که سلامت‌تان در خطر است و ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف را در خودتان بالا می‌برید. یکی از مهم‌ترین تهدیداتی که پشت‌ میز نشینی برای شما ایجاد می‌کند کاهش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن و بروز اضافه وزن و چاقی است، چون نه‌تنها به دلیل نشستن و نداشتن فعالیت بدنی، کالری نمی‌سوزانید، بلکه برای سرگرمی و کنترل اشتها سراغ تنقلات پرخطر و چاق‌کننده مثل چیپس و پفک می‌روید و به چربی‌های انباشته بدنتان اضافه می‌کنید. 

چاقی ناشی از پشت میزنشینی از جمله عواملی است که نه‌تنها زمینه ابتلا به دیابت نوع دوم را فراهم می‌کند، بلکه با افزایش حجم چربی بدن، سیستم گردش خون و هورمون‌های بدن هم دچار اختلال می‌شوند. در عین حال، افزایش فشار خون از شایع‌ترین عوارض چاقی به حساب می‌آید و زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی، کلیوی، سکته و… است.  به گفته برخی از پژوهشگران، به ازای هر سال پشت میز‌نشینی و بی‌تحرکی، یک درصد از بافت توده‌های استخوانی از بین می‌رود و این به معنی شروع بیماری پوکی استخوان است. کم نیستند افراد پشت میزنشینی که از بیماری هموروئید (بواسیر) رنج می‌برند و برای رفع آن مدام از پمادهای مخصوص استفاده می‌کنند، در حالی که مشکل از جای دیگری آب می‌خورد و تنها با افزایش فعالیت بدنی می‌توان برای همیشه از شر هموروئید و درد و سوزش ناشی از آن خلاص شد.

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های پشت‌ میز نشینی ضعف‌های عضلانی ماهیچه‌هاست که با گذشت زمان به کمردردهای دردناک و مزمن و درد گردن و شانه‌ها منجر می‌شود. فیزیوتراپیست‌ها می‌گویند عادت بد نشستن پشت میز باعث می‌شود تا مدام احساس قلنج کنید و شکستن قلنج کمر و گردن گاهی اوقات آسیب‌های شدید اسکلتی را در پی دارد. بر اساس بررسی‌های اخیر محققان، نشستن‌های طولانی‌مدت تا ۶۴ درصد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. تحلیل ستون فقرات، فشارهای بیش از حد بر استخوان‌های گردن، کمر و لگن و بسیاری دیگر از ناهنجاری‌های اسکلتی، غضروفی و عضلانی هم از دیگر عوارض پشت‌ میز نشینی‌های طولانی‌ مدت است.

منبع: hidoctor.ir

مطالب مرتبط: 

مهمترین علت ابتلا به آرتروز

نشستن طولانی مدت برای بیماران قلبی خطرناک است