بسیاری از افرادی که بدنسازی انجام می‎دهند برای افزایش حجم عضلات بدن و افزایش آمادگی جسمانی از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند. در این مطلب تعدادی از این مکمل‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. ۶ مکمل زیر برای همه ورزشکاران مفید هستند:

مکمل بدنسازی بدنسازی 6 مکمل بدنسازی برای ورزشکاران                        1

۱- پروتئین

افرادی که ورزش می‌‎کنند اگر میزان پروتئین لازم را کسب نکنند، ریکاوری عضلات به خوبی انجام نخواهد شد. پروتئین برای تامین انرژی بدن لازم است. ضمنا پروتئین برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده، افزایش ایمنی و نگهداری از عضلات لازم است.   اگر چه بهتر است پروتئین بعد از تمرینات بدنسازی دریافت شود، اما در تمام روز نیز می‌توان پروتئین مصرف کرد.

۲- مولتی ویتامین

برترین پزشکان دانشگاه هاروارد مصرف روزانه مولتی ویتامین را به همه افراد توصیه کرده‌اند. مولتی ویتامین‌ باید تمام ویتامین‌های مورد نیاز روزانه و مواد معدنی لازم را داشته باشد. این ویتامین‌ها عبارتند از A ، C ، D ، E و ویتامین‌های گروه B. خوردن مولتی ویتامین به ورزشکاران کمک می‌کند تا مواد مصرف شده بدن را جبران کنند.

۳- آرژنین

آرژنین از اسید آمینه‌هایی است که بدن قادر به ساختن آن به صورت طبیعی نیست و باید مقدار مورد نیازش را از خارج تامین کند. آرژنین در آجیل و دانه‌های روغنی مثل بادام زمینی و بادام به وفور یافت می‌شود. همچنین می‌توان مقداری آرژنین در شکلات و کشمش نیز پیدا نمود.  وجود آرژنین باعث راحت‌تر شدن جریان خون و اکسیژن‌رسانی بیشتر به ماهیچه‌ها می‌شود. بدین ترتیب عضلات دیرتر خسته می‌شوند.

۴- کراتین

بدن به صورت طبیعی به روزی دو گرم کراتین نیاز دارد. کراتین معمولا در کبد، کلیه و پانکراس تولید می‌شود و کمک می‌کند که انرژی ذخیره شده به سلول‌ها برسد. کراتین به فسفوکراتین تبدیل می‌شود و در عضلات ذخیره می‌شود. بدین ترتیب بدن می‌تواند از این ماده برای استفاده از انرژی در حین انجام ورزش‌های سنگین استفاده کند.  

۵- بتا آلانین

اطلاعات پزشکی حاصل از مطالعاتی که در مجله بین‌المللی تغذیه ورزشی منتشر شده است نشان می‌دهد مردان ورزشکاری که مکمل بتا آلانین مصرف می‌کنند، عضلات‌شان بیشتر رشد می‌کند و در حین انجام ورزش‌های سنگین کمتر خسته می‎شوند. 

۶- اسید آمینه‌های شاخه‌ای – زنجیره‌ای یا BCAA

بدن به خودی خود نمی‌تواند این آمینو اسیدها را تولید کند پس باید از طریق تغذیه این مواد را دریافت کنیم. اطلاعات پزشکی نشان داده است دوندگانی که BCAA مصرف می‌کنند کمتر دچار سوزش عضلات و خستگی بعد از ورزش شدید می‎شوند. بعد از ۹۰ دقیقه ورزش بدن تمام انرژی و کربوهیدرات‌ها را مصرف می‌کند و شروع به استفاده از پروتئین موجود در عضلات می‌کند. BCAA باعث می‎شود که بدن از غذا برای مدت طولانی‌تری به عنوان منبع انرژی استفاده کند و به عضلات آسیب وارد نشود.

منبع: beytoote.com

مطالب مرتبط: 

کافئین یک مکمل بدنسازی است!

نکات تغذیه‌ای مخصوص ورزشکاران