موز یک میوه بسیار مغذی است که مصرف آن برای حفظ سلامتی بدن به افراد توصیه می‎شود. اما بعضی افراد به دلیل اینکه فکر می‌کنند موز باعث چاقی و اضافه وزن آنها می‌شود، از مصرف این میوه صرف نظر می‌کنند. در این مطلب بررسی می‌کنیم که آیا واقعا موز باعث چاقی می‎شود یا برعکس به لاغری و کاهش وزن کمک می‎کند!

موز باعث چاقی می‎شود یا لاغری؟ لاغری موز باعث چاقی می‎شود یا لاغری؟

موز سرشار از فیبر است

یک موز متوسط فقط با ۱۰۵ کالری، حدود ۱۲ درصد از مقدار فیبر توصیه شده روزانه شما را فراهم می‌کند. فیبر نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش ایفا می‌کند و از یبوست پیشگیری می‌کند. خوردن مقدار زیادی فیبر باعث کاهش خطر بیماری قلبی، برخی سرطان‌ها و کاهش وزن می‌شود.  فیبر باعث می‌شود به مدت بیشتری احساس سیری کنید، که ممکن است به شما کمک کند در دراز مدت، کالری کمتری مصرف نمایید و در نتیجه به کاهش وزن و تناسب اندام شما کمک می‌کند. 

موز نارس برای لاغری بهتر است

موزهای سبز و نارس، سرشار از نشاسته‌های مقاوم هستند، در حالیکه موزهای زرد و رسیده، بیشتر حاوی قند می‌باشند. نشاسته‌های مقاوم، زنجیره‌های طولانی از گلوکز (نشاسته) هستند که نسبت به هضم، مقاوم می‌باشند. نشاسته مقاوم ممکن است چربی سوزی را افزایش دهد و از سرعت جذب قند از مواد غذایی نیز بکاهد در نتیجه سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد و ایجاد احساس سیری می‌کند.

لاغر کننده یا چاق کننده؟

هیچ شکی وجود ندارد که موزها سالم و مغذی هستند. آنها حاوی مقدار زیادی فیبر، کربوهیدرات، و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند. آنها همچنین سرشار از فیبر، اما کم کالری می‌باشند. موزهای نارس دارای شاخص قند خون پایین تا متوسط هستند و در مقایسه با سایر غذاهای پر کربوهیدرات، باعث افزایش زیادی در سطوح قند خون نمی‌شوند. بنابراین می‌توان موز را یک ماده غذایی مفید برای کاهش وزن دانست.

منبع: fitnessmagazine.ir

مطالب مرتبط: 

چند ترفند رژیمی برای لاغری سریع

آیا کیوی برای لاغری مفید است؟