بسیاری از نوجوانان هر روز سایت‎های مختلف را چک می‎کنند تا جدیدترین موزیک ویدئوها را دانلود و تماشا کنند. اگرچه این رفتار بی ضرر به نظر می‎رسد، اما اطلاعات پزشکی جدید نشان می‎دهد این گروه از نوجوانان به خصوص دختران نوجوان بیشتر در معرض مصرف الکل و تنباکو هستند. 

مصرف الکل الکل موزیک ویدئوها باعث مصرف الکل و دخانیات در نوجوانان می‎شوند!

در این مطالعه محققان انگلیسی تعدادی از پر بیننده‌ترین موزیک ویدئوها بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ را بررسی کردند. در این موزیک ویدئوها تمام عکس‌ها و متن ترانه‎هایی که مربوط به مصرف الکل یا دخانیات می‌شود، بررسی شد. سپس محققان دو نظرسنجی آنلاین طراحی کردند که ۲۰۶۸ نوجوان ۱۱ تا ۱۸ ساله و ۲۲۳۲ بزرگسال بالاتر از ۱۹ سال آنها را تکمیل کردند. نتایج مطالعه نشان داد این موزیک ویدئوها توسط ۶ درصد از بزرگسالان و ۲۲ درصد از نوجوانان انگلیسی دیده شده است. محققان اعلام کردند صحنه‎های مربوط به الکل ۴ میلیارد بار و توتون و تنباکو ۱ میلیارد بار در یک سال دیده شده است. با توجه به اینکه ممکن است بعضی افراد هر ویدئو را چند بار ببینند این عدد بسیار بزرگ خواهد شد. مواجه شدن با صحنه‎های مصرف الکل و سیگار در میان نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال بیشترین آمار را داشته است و دختران خیلی بیشتر از پسران از این تصاویر تاثیر گرفته‌اند.

محققان این مطالعه تاکید کردند که لازم است در محتوای این موزیک ویدئوها تغییراتی ایجاد شود تا از افزایش آمار مصرف الکل و دخانیات توسط نوجوانان جلوگیری شود. یکی از استراتژی‌های پیشنهاد شده پخش آگهی‎های ضد دخانیات درست قبل از پخش موزیک ویدئوهایی است که چنین محتوایی دارند. در همین رابطه شرکت‎های تولید کننده فیلم و موزیک ویدئو مثل دیزنی اعلام کردند به خاطر مسئولیت اجتماعی که در برابر نسل جوان دارند، از این پس فیلم‎هایی که چنین محتوایی دارند تولید نخواهند کرد.

منبع: www.medicalnewstoday.com

مطالب مرتبط: 

تاثیر مصرف الکل بر مغز