نقرس یک بیماری متابولیکی است که در اثر افزایش اسید اوریک در خون بوجود می‌آید. این اسید اوریک اضافه به صورت رسوبات کریستالی در مفصل‌ها جمع می‌شوند و باعث التهاب و درد در مفاصل می‌شوند. تغییر رژیم غذایی می‌تواند در کنترل بیماری نقرس مزمن و نشانه‌های آن مثل درد مفاصل بسیار مفید باشد.  

برای اولین قدم در راه درمان این بیماری، آب بیشتری بنوشید. کم آبی بدن می‌تواند عامل مهمی در حمله‌های نقرس باشد. یک مطالعه نشان داده مردانی که روزانه ۵ تا ۸ لیوان آب می‌نوشند ۴۰ درصد کمتر دچار این بیماری می‌شوند. اما از نوشیدن نوشابه‌های شیرین خودداری کنید که خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‎دهد. داشتن اضافه وزن از عوامل خطرساز این بیماری است. پس از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید و سعی کنید وزنتان را کم کنید.  یکی از عوامل افزایش دهنده‌ی اسید اوریک خون، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه‌ی “پورین” است. پورین در اکثر غذاها موجود است و بدن آن را به اسید اوریک تبدیل می‌کند. پس یک رژیم غذایی که مقدار کمی پورین داشته باشد مفید است.

مواد غذایی مفید و مضر برای نقرس نقرس مواد غذایی مفید و مضر برای نقرس download 82

بعضی از غذاها مانند گوشت، ماهی ساردین و ماهی کولی، حاوی مقدار زیادی پورین هستند و می توانند باعث تشدید بیماری شوند. در مقابل بعضی غذاها مانند انواع لوبیا، عدس و مارچوبه دارای پورین کمی هستند. از خوردن میوه غافل نشوید. میوه‌ها بسیار کم پورین هستند و ویتامین C زیادی دارند که می‌تواند از حمله نقرس جلوگیری کند. مطالعات نشان داده گیلاس در این مورد بسیار موثر است. اگر از رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و پروتئین و چربی زیاد پیروی کنید، پورین زیادی دریافت خواهید کرد. مصرف کربوهیدرات‌های با فیبر زیاد مثل جو، حبوبات، سیب زمینی شیرین و سبزیجات را افزایش دهید. غذاهای غنی از اسیدهای چرب ضروری مصرف کنید. مثل ماهی سالمون، بذر کتان، روغن زیتون و مغزها. غذاهای حاوی اسیدهای چرب از التهاب و ورم جلوگیری می‌کنند. از مصرف چربی‌های ترانس خودداری کنید. از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید. مصرف گوشت و مرغ را محدود کنید حداکثر یک وعده در روز می‌توانید مصرف کنید. لبنیات کم چرب مصرف کنید که نه تنها برای نقرس مضر نیست بلکه تا ۴۰ درصد خطر ابتلا را کاهش می‌دهد. 

منبع: www.webmd.com 

مطالب مرتبط: 

پیشگیری از تنگی عروق قلب با تغذیه مناسب