معایب رژیم گیاهخواری!

در کنار محاسن استفاده از مواد گیاهی هر چه رژیم گیاهی محدودتر باشد، احتمالا مشکلات بیشتری به وجود خواهد آورد. کمبود پروتئین یکی از این مشکلات است. این مشکل عمدتا به گیاهخوارانی که پنیر یا تخم مرغ نمی‌خورند مربوط می‌شود. پروتئین‌ها در منابع گیاهی کامل نیستند و فاقد یک یا چند اسید آمینه ضروری هستند. در ضمن گیاهخوران باید با خوردن انواعی از پروتئین در روز این کمبود را جبران کنند. منابع خوب پروتئین‌های گیاهی شامل حبوبات، کره بادام زمینی و مغزها می‌باشند.

معایب رژیم گیاهخواری! گیاهخواری معایب رژیم گیاهخواری! images 61

کمبود آهن هم یکی دیگر از مشکلات این رژیم است. آهن بخش مهمی از سیستم حمل اکسیژن خون است. کمبود آهن می‌تواند علائمی مانند خستگی مفرط، کاهش عملکرد بدن و ایمنی بدن و کاهش درجه حرارت بدن را ایجاد کند. منابع گیاهی آهن شامل حبوبات، غلات غنی شده، غلات سبوسدار و میوه‌های خشک هستند. برای جذب بهتر آهن باید این منابع با غذاهای غنی از ویتامین C مصرف شود. کمبود ویتامین B12 هم به صورت معمول در این افراد دیده می‌شود. این ویتامین عمدتا در گوشت و محصولات حیوانی دیده می‌شود و کمبود آن باعث کم خونی و آسیب عصبی می‌شود. کمبود کلسیم که ممکن است شکستگی‌های استخوانی را به دنبال داشته باشد هم در این افراد دیده می‌شود. همچنین گیاهخواری محض خطر کمبود ویتامین D را به همراه دارد، به ویژه اگر نور خورشید هم به اندازه کافی دریافت نشود. اگر در رژیم گیاهخواری گوشت را با کربوهیدرات‌هایی مثل نان، ماکارونی و سیب‌زمینی جایگزین کنیمT احتمال افزایش وزن را بیشتر کرده‌ایم. در ضمن معمولا افرادی که بیشتر مواد غذایی با فیبر بالا مصرف می‌کنند دچار ناراحتی‌های روده‌ای مانند ایجاد گاز می‌شوند. 

منبع: مجله پیام سلامتی

مطالب مرتبط: 

گیاهخواری

چرا فیبر برای سلامتی لازم است؟