حتما در مورد مزایای مصرف ماهی شنیده‌اید. ماهی می تواند منبعی غنی از پروتئین، مواد معدنی و اسید چرب های امگا ۳ باشد. تن ماهی یکی از پر مصرف ترین غذاهای دریایی است. اما درباره جیوه موجود در ماهی تن نگرانی هایی وجود دارد. محققان می‌گویند شاید خوردن روزانه تن ماهی ایده خوبی نباشد و باعث افزایش خطر قرار گرفتن در معرض جیوه شود.

آیا مصرف تن ماهی خطرناک است؟ تن ماهی آیا مصرف تن ماهی خطرناک است؟

تحقیقات جدید نشان داده مقدار جیوه موجود در ماهی تن بر اثر آلودگی ها نسبت به ۱۵ سال گذشته افزایش پیدا کرده است. از این رو، دستور العمل های سخت گیرانه تری درباره خوردن تن ماهی روی کار آمده است. جیوه از طریق نیروگاه های زغال سنگ و دیگر شرکت های صنعتی وارد طبیعت می شود. جیوه ای که وارد هوا و آب اقیانوس می شود در بدن جانوران دریایی و ماهی ها تجمع می کند. هر چه ماهی بزرگتر باشد، جذب جیوه‎اش نیز بالاتر است. همه ماهی های تن به یک اندازه جیوه ندارند. سطح جیوه و دیگر آلاینده ها، می تواند به نوع ماهی، جایی که صید شده، و اندازه اش بستگی داشته باشد. به خاطر داشته باشید، اگر خواستید تن ماهی خریداری کنید ماهی تن سبک معمولا نسبت به ماهی تن الباکور سطح جیوه کمتری دارد.

جیوه می تواند در انسان روی مغز وسیستم عصبی تاثیر بگذارد. نگرانی در مورد قرار گرفتن خانم های باردار و کودکان در معرض جیوه بیشتر است چون تاثیر مخرب آن روی آنها بسیار بیشتر است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مقدار مصرف مناسب ماهی برای کودکان و خانم ها را ۳۴۰ گرم در هفته می داند. اگر یک یا دو هفته بیشتر از مقدار توصیه شده ماهی تن مصرف کنید، معمولا باعث نگرانی نخواهد شد. اما اگر این روند را مرتب ادامه دهید می تواند خطر عوارض جانبی را بالا ببرد. از این رو، مصرف روزانه تن ماهی ایرادی ندارد اما به شرطی که مجموعش در هفته همان ۳۴۰ گرم شود. به خاطر داشته باشید این ۳۴۰ گرم برای تمام غذاهای دریایی و ماهی ها در نظر گرفته شده است. 

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

خوردن ماهی برای آلزایمر مفید است یا مضر؟

خوردن ماهی، کیفیت اسپرم را افزایش می‎دهد!