ال کارنیتین، یک اسید آمینه است که می‌تواند به بدن شما کمک کند تا چربی مواد غذایی را به انرژی تبدیل کند. برخی محققان سعی دارند بفهمند که آیا مکمل ال کارنیتین می‌تواند توانایی بدن برای چربی سوزی و کاهش وزن را افزایش دهد یا نه. تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد، اما کارنیتین، به همان اندازه که ممکن است مفید باشد، می‌تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد.

مزایا و معایب ال کارنیتین کارنیتین مزایا و معایب ال کارنیتین

مزایا

محققان در پژوهش‌های خود دریافتند نوجوانان چاقی که بمدت سه ماه ورزش کردند، رژیم غذایی داشتند، و روزانه از ۱۰۰۰ میلی‌گرم ال کارنیتین استفاده کردند، نسبت به نوجوانانی که از این ترکیب، استفاده نکرده بودند، وزن بیشتری از دست دادند. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که روزانه ۲۰۰۰ میلی گرم کارنیتین مصرف می‌کردند، تود‌ه چربی از دست دادند و در عوض توده‌ی عضلانی بدون چربی، بدست آوردند. در عین حال مطالعات دیگری نیز صورت گرفت که نتایج آنها تحقیقات قبلی را رد کرد و نشان داد که مکمل ال کارنیتین، به تنهایی باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن نمی‌شود. از نتایج ضد و نقیض این پژوهش‌ها می‎توان گفت که هیچ مدرک قانع کننده‌ای دال بر ارتباط مکمل کارنیتین با افزایش سوخت و ساز چربی و کاهش وزن وجود ندارد. اما در هر حال اگر تصمیم گرفته‌اید از مکمل ال کارنیتین بدون نسخه استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که دوز نرمال آن در مجموع ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز است. ورزش فواید زیادی برای سلامت بدن شما دارد، اما منجر به استرس متابولیک نیز می‌شود، که می‌تواند اثراتی مانند تجمع آمونیاک در بدن داشته باشد. بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است کارنیتین، قادر به کاهش اثرات استرس متابولیک باشد.

معایب

خطر ابتلا به عوارض جانبی کارنیتین، بطور کلی کم است. با اینحال ممکن است مکمل کارنیتین منجر به ناراحتی گوارشی از جمله استفراغ، درد معده، تهوع و اسهال شود. ممکن است کارنیتین، هورمون تیروئید را مهار کند، تعداد دفعات و شدت تشنج افراد مبتلا به اختلالات تشنجی را افزایش دهد و اضطراب را در افراد مسن دارای بیماری آلزایمر، تشدید کند. یکی دیگر از عوارض جانبی مکمل کارنتین، بوی بد بدن (بوی ماهی) است! مصرف دوزهای بیشتر از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز، می‌تواند این تاثیر را بوجود آورد. اگر هم باردار یا در حال شیردهی هستید یا بیماری کلیه یا کبد دارید، از ال کارنیتین استفاده نکنید.

منبع: fitnessmagazine.ir

مطالب مرتبط: 

۶ مکمل بدنسازی برای ورزشکاران

کافئین یک مکمل بدنسازی است!

نکات تغذیه‌ای مخصوص ورزشکاران