یک برنامه غذایی متعادل باید از کربو‌هیدرات کافی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی تشکیل شده باشد. درست است که برای کاهش وزن باید مصرف کربو‌هیدرات را کاهش دهید اما بدن به کربو‌هیدرات کافی و سالم نیاز دارد. کمبود کربوهیدرات می تواند باعث ایجاد ضعف و افسردگی و مشکلات سلامتی دیگری شود که در این مطلب به آنها اشاره می‎کنیم.

مراقب کمبود کربوهیدرات در بدن باشید! کربوهیدرات مراقب کمبود کربوهیدرات در بدن باشید!                      1

حالت تهوع و سرگیجه

تکرار این حالت ها نشانه کمبود کربوهیدرات است. این دو حالت به دلیل کتوزیس و عرضه نشدن میزان کافی کربو‌هیدرات ایجاد می شود. کتوزیس وضعیتی است که در آن میزان کتون‌ها در بدن افزایش می‌یابد. کتون‌ها با فرایند کتوژنز در زمان کمبود ذخایر گلیکوژن کبدی ایجاد می‌شود. ورزش زیاد یا دیابت درمان‌نشده، ازجمله علل کتوزیس است.

افسردگی

برای تولید سروتونین، بدن نیاز به کربو‌هیدرات دارد. سروتونین نوعی ماده است که خلق‌ و خو را تنظیم می‌کند. درصورتی‌که در طول روز احساس افسردگی می‌کنید، به برنامه غذایی خود دقت کنید شاید میزان مصرفی کربو‌هیدرات کم شده است.

یبوست

در یک برنامه غذایی کم کربو‌هیدرات، معمولا میوه و غلات کامل کمی وجود دارد. فیبر که نوع کربوهیدرات غیر قابل‌ هضم است، برای کاهش خطر بروز سرطان کولون لازم است. از آنجا که مصرف کربوهیدرات به حرکت روده‌ها و دفع مدفوع کمک می‌کند، کاهش دادن آن می‌تواند باعث بروز یبوست شود.

کمبود انرژی

نقش عمده کربو‌هیدرات‎ها تأمین انرژی بدن است. با حذف کربوهیدرات بدن دسترسی آنی به انرژی ندارد، درنتیجه در طول روز احساس بی‌حالی و خستگی می‌کنید.

سردرد

کمبود کربوهیدرات در بدن باعث بروز علایم متفاوتی می‌شود که یکی از آن‌ها سردردهای مکرر است. سردرد می‌تواند قدرت تمرکز را پایین بیاورد.

درد مفصل

عوارض کمبود کربو‌هیدرات متعدد است و به موارد گفته شده محدود نمی شود.با وارد شدن بدن به مرحله کتوزیس، اوریک‌اسید بیشتری تولید می‌شود و مفصل ها متورم ودردناک می شود . از طرفی خطر بروز سنگ کلیه نیز افزایش می یابد.

بوی نامطبوع دهان

یکی از علایم کمبود کربو‌هیدرات بوی بد دهان است، بویی شبیه استون که با مسواک زدن مکرر از بین نمی‌رود و باید حتماً کربو‌هیدرات را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

برای کاهش وزن، ماکارونی و نان بخورید!