وقتی صحبت از کاهش وزن می‎شود، رژیم‌های سخت و تمرینات ورزشی سنگین به ذهن خطور می‎کند، اما دیپاک چوپرا (Deepak Chopra) که در زمینه‌ی طب فراگیر فعالیت می‌کند (یعنی طبی که به کل بدن شخص توجه می کند، نه فقط به خود بیماری) نشان می‌دهد که مدیتیشن می‌تواند به کاهش وزن هم کمک کند.

مدیتیشن برای کاهش وزن کاهش وزن مدیتیشن چطور به کاهش وزن کمک می‎کند؟

این باور قدیمی که بیولوژی هر فرد سرنوشت او را تعیین می‌کند را کنار بگذارید و بجای آن، آگاهی را بعنوان تعیین کننده‌ی سرنوشت خودتان بپذیریدچوپرا در مقاله‌ای توضیح می‌دهد که چگونه مدیتیشن می‌تواند در ۸ هفته آنقدر تغییرات مثبت در مغزتان ایجاد کند که بتوانید عادت‌های غذایی و سایر رفتارهایتان را تغییر دهیدکلید مدیتیشن، تمرکز حواس است. بدین معنا که چند کار را بطور همزمان انجام ندهید. مثلا برای تمرین مدیتیشن تمرکزی، در هنگام غذا خوردن، بجای اینکه در طول غذا خوردن مطالعه کنید، حرف بزنید، یا تلویزیون تماشا کنید، فقط به غذایتان توجه کنید. نوع دیگری از مدیتیشن شامل نشستن به مدت طولانی است (چوپرا آنرا برای کاهش وزن توصیه می‌کند) می‌تواند در زمان نشستن یا هنگامی که در حال انجام فعالیتهای روزمره‌تان هستید انجام شود.

چوپرا توصیه می‌کند که از طعم غذا لذت ببرید، ولی باید مراقب باشید که چقدر و چرا غذا می‌خورید؟ بجای اینکه تمرکزتان را از دست بدهید و بعد متوجه شوید که بیش از حد غذا خورده‌اید، به بدنتان توجه کنیدمردم به دو دلیل غذا می‌خورند، گرسنگی جسمی و گرسنگی روحی. مدیتیشن، می‌تواند به آرام کردن شما کمک کند تا احتمال اینکه دچار استرس شوید و از غذا بعنوان یک مکانیزم دفاعی استفاده کنید، کمتر شودگاهی اوقات وقتی مردم شروع به مدیتیشن می‌کنند، حتی بدون تلاش کردن می‌توانند وزن کم کنند!  استرس زیاد در دنیای مدرن امروز، مردم را در حالت جنگ و گریز نگاه می‌دارد. وقتی دچار استرس شوید، استروییدها ترشح می‌شوند و چربی شکمتان افزایش می‌یابد. زیرا بدن، حالت استرس مزمن را مانند حالت قحطی در نظر می‌گیرد. اما مدیتیشن اعصاب شما را آرام می‌کند و چربی شکم‎تان را از بین می‌برد و به راحتی باعث کاهش وزن شما می‎شود.

منبع: fitnessmagazine.ir

مطالب مرتبط:

مدیتیشن، فشار خون را کاهش می‎دهد!