اکثر ما در مرحله‌ای از زندگی دچار کمر درد خواهیم شد. اما خبر خوش این که اکثر موارد کمر درد بدون نیاز به جراحی بهبود خواهد یافت. اکثر بیماران دارای پارگی دیسک کمر نیازی به جراحی ندارند و معمولاً می‌توان علائم‌ را با درمان‌های‌ محافظه‌کارانه‌ای مانند مصرف مسکن و فیزیوتراپیمدیریت کرد.

معمولاً به بیماران مبتلا به پارگی و بیرون زدگی دیسک کمر توصیه می‌شود تا حرکت‌های زیر را انجام دهند. البته قبل از شروع ورزش‌های اصلاحی دیسک کمر باید با فیزیوتراپیست در مورد مناسب و ایمن بودن آنها مشورت کنید. انجام هرگونه حرکت اصلاحی یا ورزشی در صورتی مجاز است که باعث بروز یا تشدید علائم نشوند.

تمرین اول:

صبح به محض اینکه از خواب بیدار شدید، روی زمین دمر دراز بکشید. با قرار گرفتن در این حالت، گودی کمر بیشتر می‎شود. افزایش یافتن قوس کمر با به داخل راندن پشت دیسک موجب می‌شود که بخش مرکزی دیسک (نوکلئوس پولپوزوس) به سمت جلو و جایگاه اصلی خود حرکت کند. این تمرین یکی از حرکات اصلاحی برای درمان دیسک کمر است. 

فیزیوتراپی دیسک کمر فیزیوتراپی فیزیوتراپی دیسک کمر                                     1

تمرین دوم:

روی شکم دراز بکشید و به حالت نیم خیز روی آرنج‌های دست تکیه کنید. ۲ ثانیه در این حالت بمانید و ۶ تا ۸ بار این حرکت را تکرار کنید. 

فیزیوتراپی دیسک کمر فیزیوتراپی فیزیوتراپی دیسک کمر                                     2

تمرین سوم:

در حالت چهار دست و پا قرار بگیرید، نفس را داخل بکشید. به سمت سقف نگاه کنید و شکم رو به سمت زمین پایین بیاید. ۲ ثانیه در این حالت بمانید. سپس نفس را بیرون بدهید و قوس کمر را تا جایی که می‌توانید و باعث ایجاد درد نمی‌شود زیاد کنید و کمرتان را به سمت بالا برآمده کنید و سر و گردن را به سمت پایین و داخل شکم متمایل کنید. هنگام انجام این حرکت نباید احساس درد کنید، پس بروز درد نشانه زیاده‌روی در انجام حرکت است.

منبع: asadiclinic.ir

مطالب مرتبط: 

درد سیاتیک

درمان دیسک کمر

فیزیوتراپی در تهرانپارس

دکتر سید وحید قیری
فیزیوتراپی پارس