فواید ورزش در دوران بارداری

دوران بارداری را می توان یکی از مراحل حساس و سرنوشت ساز در زندگی زنان دانست که در واقع مهم ترین و حساس ترین مراحل زندگی خود را در این دورن طی می کنند. توصیه های بسیاری می شود که در این دوران زن باردار باید از لحاظ جسمی و روحی در کمال صحت و سلامتی کامل باشد. به همین دلیل است که برای این کار مهم او باید چند روز در هفته به مدت حداقل ۳۰ دقیقه به ورزش های ملایم بپردازد و ورزش هایی را انجام دهد. به عنوان مثال یکی از این ورزش ها را می توان پیاده روی دانست. در واقع پیاده روی، ورزش مناسبی برای تازه کارها نیز به حساب می آید. هم چنین شنا، پارو  زدن و استفاده از دوچرخه ثابت هم بسیار مناسب می باشند که از ورزش هایی هستند که به زنان باردار توصیه می شود. ورزش های استقامتی به شرطی که وزنه های سنگین بلند نکنید، مانعی ندارد. حتی اگر مدتی می باشد که ورزش نکرده اید، می توانید روزی ۵ دقیقه ورزش کنید و هر روز که می گذرد ۵ دقیقه به زمان ورزش خود اضافه کنید تا به ۳۰ دقیقه برسید. اما چیزی که قابل گفتن است این است که اگر قبل از دوران حاملگی به ورزش کردن می پرداختید، در صورتی که می توانید به همان اندازه ای که قبلا ورزش می کردید، ورزش کنید. به هنگام ورزش کردن باید بتوانید به طور طبیعی با فرد مقابل حرف بزنید. این نشانه آن است که روی خود فشار وارد نکرده اید. به یاد داشته باشید که حتما قبل و پس از انجام هر نوع ورزش، بدن خود را گرم کنید. نیز به یاد داشته باشید که مایعات زیاد بخورید و تا حد خستگی مفرط  ورزش نکنید.

فواید ورزش در دوران بارداری دوران بارداری فواید ورزش در دوران بارداری Pregnancy Exercise

مادران بارداری که در دوران بارداری ورزش می کنند ، اطلاع داشته باشند که در دوران بارداری ورزش مزیت های بسیاری را به همراه دارد. یکی از این موارد مزیت، خواب آرام و راحتی می باشد که برای مادران ایجاد می کند که هم برای مادر و هم برای جنین لازم است. عضلات را تقویت می کند و قلب را سالم نگه می دارد. مورد بعدی که به آن اشاره می کنیم، برطرف کردن حالت تهوع است. نیز تقویت کننده روحیه می باشد و ورزش کردن می تواند میزان سرتونین (هورمون شادی) را افزایش دهد. از برترین مزیت های ورزش آماده کرن بدن برای زایمان می باشد. به دلیل این که زایمان نیاز به طاقت و تمرکز دارد، بنابراین هر چه بدن سالم تر باشد، استقامت فرد نیز بالا می رود. از موارد موثر دیگر ورزش کاهش دادن یبوست است؛ یکی از ناگوارترین عوارض جانبی یبوست است که می توان با ورزش کردن به تحرک روده ها سرعت بخشید.

نکته ای درباره کنترل وزن در دوران بارداری :
۱. با ورزش کردن، در دوران زایمان چربی کمتری جذب می شود و راحت تر به وزن قبل از زایمان بر می گردید.

۲. سلامت بدن را حفظ می کند، حتی اگر قبل از دوران حاملگی، به طور منظم ورزش می کردید، ورزش کردن در دوران حاملگی آسان تر خواهد بود.

۳. کاهش استرس از دیگر نکات ورزش کردن است. میزان استرس در دوران بارداری برای مادران به خصوص در اولین بارداری زیاد می باشد و ورزش این استرس ها را کنترل خواهد کرد.

۴. کاهش دهنده درد می باشد.

۵. هم چنین حاملگی با دردهای زیادی همراه می باشد. ورزش، درد و فشار روی کمر را که با بزرگ شدن شکم ایجاد می شود، از بین می برد.

۶. در ادامه این جریان شادابی پوست به همراه است که باعث می شود جریان خون به پوست وارد شود.

اما حتما برای انجام ورزش در دوران بارداری به پزشک خود مراجعه کرده و حتما با نظر پزشک خود ورزش کنید.

منبع : www.pezeshketo.com

مطالب مرتبط :

ویتامین های ضروری برای مادران باردار