وقتی هوا رو به سردی می‎روید، بسیاری از افراد دچار تغییراتی در خلق و خو می‎شوند و افسردگی زمستانی سراغ آنها می‌آید. به این تغییرات خلق و خو، اختلال عاطفی فصلی یا همان افسردگی فصلی می‌گویند. مواد غذایی مختلفی هستند که با اضافه کردن آنها به برنامه غذایی خود می‌توانید وضعیت روحی و روانی خود را بهبود دهید و پر انرژی و سرحال شوید. 

افسردگی زمستانی افسردگی چه غذایی بخوریم تا افسردگی زمستانی نگیریم؟

۱- عدس: اطلاعات پزشکی نشان داده است افرادی که از افسردگی رنج می‎‌برند سطح فولات خون‌شان پایین است. با اضافه کردن غذاهایی که فولات زیاد دارند مثل عدس، آب پرتقال، اسفناج، لوبیا، فندق، نخود، آووکادو می‎توانید پرانرژی‌تر شوید. علاوه بر این عدس یکی از منابع خوب اسید فولیک است که نقش مهمی در بهبود خلق و خو دارد. 

۲- ماست: این ماده غذایی حاوی ماده‎ای به نام تریپتوفان است که یک اسید آمینه است که کمک می‌کند تا سروتونین در بدن تولید شود. سروتونین هورمونی است که احساس شادی و سرخوشی در ما ایجاد می‎کند. نور خورشید باعث افزایش ترشح سروتونین می‌شود. در روزهای کوتاه زمستان این میزان این هورمون در بدن کاهش می‎یابد. اما با مصرف غذاهایی مثل ماست که به تولید این هورمون کمک می‎کنند، می‌توان اثرات کمبود نور خورشید را جبران کرد.

۳- گوشت گاو: تحقیقات نشان داده است کمبود زینک در بدن با افسردگی ارتباط دارد. از آنجایی که گوشت حاوی زینک فراوان است با خوردن گوشت می‎توانید روی (زینک) مورد نیاز بدن را تامین کنید. بهترین پزشکان توصیه می‌کنند که گوشت باید بدون چربی باشد زیرا چربی‎های اشباع شده باعث مشکلاتی برای سلامت قلب و عروق خواهد شد.

۴- ماهی: اسیدهای چرب امگا ۳ در اختلالات خلقی بسیار موثر هستند. گنجاندن ماهی‌های چرب مثل سالمون، ماهی تن و ساردین در رژیم غذایی بهه بهبود خلق و خو کمک می‌کند. مواد غذایی دیگر که مقادیر زیادی امگا ۳ دارند عبارتند از تخم کتان و دانه کدو تنبل و روغن کانولا

۵- قارچ: این ماده غذایی منبع خوب ویتامین D است. مقداری از ویتامین D مورد نیاز ما از طریق نور خورشید تامین می‎شود. در زمستان چون کمتر در معرض آفتاب هستیم، باید ویتامین D را از طریق غذاها تامین کنیم. این ویتامین نقش مهمی در تولید انتقال دهنده‎های عصبی در مغز دارد. یکی از این انتقال دهنده‎ها سروتونین است که خلق و خو را تنظیم می‌کند.

منبع: health.usnews.com

مطالب مرتبط: 

نشانه‌های افسردگی

بدون مصرف دارو، افسردگی را درمان کنید