غذایی که می‌خوریم مستقیم روی سلامت بدنمان تاثیر می‌گذارد، همین غذا می‌تواند باعث سرعت گرفتن پیری‌مان شود. اطلاعات پزشکی حاصل از پژوهش‌ها ثابت کرده است که التهاب بیش از حد می‌تواند باعث شتاب آسیب به سلول‌ها و بافت‌های بدن شود. اما غذایی که می‎خوریم، چطور می‌تواند باعث التهاب و در نتیجه پیری ما شود؟

غذاها باعث پیری ما می‎شوند! پیری غذاها باعث پیری ما می‎شوند!

نتایج مطالعات نشان می‎دهد استفاده بیش از حد برخی قندهای خاص می‌تواند منجر به اکسیداسیون شود و اکسیداسیون نیز منجر به التهاب در بدن می‌شود. عدم تعادل در برخی هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و در نتیجه عدم توانایی برای انطباق و بهبود یافتن از استرس می‌تواند منجر به قندی شدن محیط بدن شود و بعد از قندی شدن، اکسیداسیون رخ می‎دهد و بعد از آن التهاب و شتاب گرفتن روند پیری آغاز می‎شود. مصرف بیش از حد مواد قندی، عدم تعادل در میزان اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ (مقدار زیاد امگا ۶ و مقدار کم امگا ۳)، استرس، کم خوابی و ورزش بیش از حد مواردی است که می‌تواند باعث تولید بیش از حد ترکیبات التهابی شود که در نهایت منجر به سرعت گرفتن پیری سلول‌ها و اختلال در عملکردشان می‌شود.

از مصرف روغن نیمه هیدروژنه بپرهیزید

اگرچه استفاده از روغن های ناسالم اشباع شده ممنوع است،  اما مقدار اندکی از این روغن‌ها همچنان در غذاهایی که می خورید وجود دارند. پس حتما برچسب مواد غذایی را چک کنید و ببینید که آیا روغن‌های هیدروژنه در آن به کار رفته یا خیر.

از مصرف مواد قندی بپرهیزید

قند اضافی باعث افزایش سرعت آشکار شدن چین و چروک روی پوست می‌شود و حتی ممکن است کم حافظه شوید که این یکی از علائم بالا رفتن سن است. غذاهایی مانند نوشابه ها و نوشیدنی‌های انرژی زا، نان سفید، چیپس و غلات شیرین شده به محض ورود به جریان خون تبدیل به قند می‌شوند. نتیجه بالا رفتن قند خون است، که در نهایت ریسک ابتلا به دیابت، سندروم متابولیک، و اضافه شدن وزن را بالا می برد. به جای این غذاها و کربوهیدرات‎های تصفیه شده که مانند قندهای ساده هستند، به دنبال جایگزین‌هایی باشید که حاوی قند طبیعی و پیچیده هستند مانند عسل. همچنین می‎توانید قند را با مقداری چربی یا پروتئین استفاده کنید تا مانع بالا رفتن سریع قند خون شوند. به جای غذاهای فرآوری شده سبزیجات، حبوبات و غلات کامل مصرف کنید.

میان وعده بخورید تا گرسنه نمانید

وقتی خیلی گرسنه شوید مغز فریاد می‌زند قند بخور. همچنین بدنتان کالری بیشتری را ذخیره می‌کند چون در حالت قحطی قرار گرفته است. بالا رفتن مکرر قند خون منجر به دیابت نوع ۲ و سندروم متابولیک می‌شود و برای بدن التهابی وسیع را در پی دارد. برای وعده ها و میان وعده های خود برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که در طول روز به صورت مرتب غذا می‌خورید. از مصرف میان وعده‌ها غافل نشوید که مانع گرسنگی شما و میل به پرخوری می‎شوند. 

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

شکر باعث پیری پوست می‎شود!

۷ ماده غذایی ضدپیری