همه ما می‎دانیم که شیر، پنیر، ماست و در کل لبنیات مواد غذایی غنی از کلسیم هستند. اما این ماده معدنی را می‎توان در خوراکی‎های دیگر نیز یافت. در این مطلب اطلاعات تغذیه‎ای راجع به بعضی از مواد غذایی سرشار از کلسیم برای شما بیان شده است. 

کلسیم کلسیم غذاهای سرشار از کلسیم

یکی از این غذاها ماهی ساردین است. درست است که این ماهی کوچک است اما وقتی صحبت از کلسیم می‎شود، این ماهی بزرگ و غنی است. ۳ اونس از این ماهی که حدود ۸۵ گرم است، ۳۲۵ میلی‌گرم کلسیم دارد. ماهی سالمون نیز به همین میزان کلسیم دارد. یکی از غذاهای مفید در این زمینه دلمه برگ مو است. برگ مو سرشار از کلسیم است. برگ درخت زیتون نیز همین خاصیت را دارد. بادام هم یکی از مواد غذایی بسیار مفید است. هر یک اونس بادام که حدود ۲۴ عدد است ۷۵ میلی‌گرم از این ماده معدنی و هر یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان ۲۲ میلی‌گرم کلسیم دارد. (برای آشنایی بیشتر با خواص این ماده معدنی پیشنهاد می‌کنیم مطلب خواص کلسیم را بخوانید.)

از میان سبزیجات می‌توان به کلم بروکلی که یک فنجان پخته شده آن ۶۲ میلی‌گرم و کلم پیچ یا کلم چینی که هر یک فنجان پخته شده آن حدود ۱۵۸ میلی‌گرم کلسیم دارد، اشاره کرد. یک لیوان آب پرتقال غنی شده با کلسیم ۳۴۹ میلی‌گرم و یک لیوان شیر سویا غنی شده ۲۹۹ میلی‌گرم کلسیم دارد. توجه داشته باشید که بعضی از سبزیجات با اینکه منبع غنی این ماده معدنی هستند اما موادی دارند که از جذب کلسیم توسط بدن جلوگیری می‎کند، بنابراین از آنها در این مطلب نام برده نشده است مانند اسفناج. بهترین پزشکان توصیه می‎کنند بهتر است مواد معدنی مورد نیاز بدن را از مواد غذایی تامین کنید اما اگر نگران کمبود ویتامین یا مواد معدنی بدن خود هستید در جستجوی پزشک یا متخصص تغذیه باشید تا برای شما مکمل‌های غذایی مورد نیازتان را تجویز کند. 

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط: 

پوکی استخوان چیست؟

آیا ویتامین D برای بدن ضروری است؟