گنجاندن خوراکی‌هایی که دارای مقادیر زیادی پروتئین، کلسیم، روی، آهن و دیگر مواد مغذی و ویتامین‌ها هستند، در رژیم غذایی روزانه از اهمیت زیادی برخوردار است. برترین پزشکان و متخصصان اعتقاد دارند فقر آهن شایع‌ترین نشانه سوء‌تغذیه در افراد است.  اطلاعات پزشکی نشان می‌دهد کمبود این ماده مغذی باعث کم خونی شده و فرد را در معرض انواع بیماری‌ها و عفونت‎ها قرار می‎دهد. می‌گویند مقدار نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی در زنان روزانه ۱۸ میلی‌گرم است و اگر حامله باشند ۲۷ میلی‌گرم، در حالی که این عدد در مردان فقط ۸ میلی‌گرم در روز است. در این مطلب چند نمونه از خوراکی‌هایی که منبع غنی از آهن هستند را به شما معرفی می‌کنیم.غذاهای سرشار از آهن غذا غذاهای سرشار از آهن

۱- تخم کدو یکی از این خوراکی‌هاست. یک فنجان مغز تخم کدو ۱۰ میلی‌گرم آهن دارد. شما می‌توانید این دانه‌ها را خالی بخورید. به نان یا کیک‌ها اضافه کنید و یا روی سالاد بریزید.

۲- سویا یک ماده غذایی مفید است که نصف فنجان از آن بیشتر از ۴ میلی‌گرم آهن دارد و منبع خوبی از مواد معدنی دیگر مانند مس است که به سلامت رگ‌های خونی و سیستم ایمنی کمک می‌کند. مقادیر زیادی منگنز، پروتئین، فیبر و آمینو اسید در آن وجود دارد. شما می‎توانید دانه‌های سویا را در غذا استفاده کنید یا آنها را به صورت بوداده به جای خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی به عنوان میان وعده استفاده کنید.

۳- حبوبات هم منبع غنی آهن هستند و هر فنجان از آنها بین ۳ تا ۷ میلی‌گرم آهن دارد. می‌توانید آنها را با فلفل، کلم بروکلی یا گل کلم که ویتامین C زیادی دارند ترکیب کنید. چون ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند.  

۴- جگر هم یکی دیگر از این خوراکی هاست. هر برش آن ۵ میلی‌گرم آهن دارد. جگر همچنین سرشار از مواد معدنی، ویتامین و پروتئین است. اما چون کلسترول و ویتامین A موجود در آن بالاست باید در حد تعادل خورده شود.

منبع: www.everydayhealth.com

مطالب مرتبط: 

لاغری و جوانی با رژیم مدیترانه‌ای

۵ دلیل برای خوردن موز

آجیل‌ها باعث طول عمر شما می‎شوند