سلول‌های بدن ما برای زنده ماندن نیاز به (گلوکز) دارند اما مصرف بیش از اندازه آن خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله پوسیدگی دندان، چاقی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. برای اینکه مقدار مصرف روزانه خود را کنترل کنیم باید بدانیم مواد غذایی که می‌خوریم چقدر قند دارند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که میزان دریافتی روزانه در مردان نباید بیش از ۱۵۰ کالری و در زنان نیز نباید بیش از ۱۰۰ کالری باشد. در واقع میزان مصرف آن نباید از ۱۳ قاشق چای خوری در روز بیشتر باشد.

مقدار قند موجود در بعضی از خوراکی‌ها در زیر آورده شده است: 

  • یک قوطی نوشابه – ۷ قاشق چایخوری
  • یک لیوان شکلات داغ – ۴.۵ قاشق چایخوری
  • یک لیوان لیموناد – ۵.۵ قاشق چایخوری

در ۱۰۰ گرم از میوه‌های زیر:

غذاهایی که می‌خوریم چه مقدار قند دارند؟ قند غذاهایی که می‌خوریم چه مقدار قند دارند؟ images 18

  • انبه – ۳.۲ قاشق چایخوری
  • موز – ۳ قاشق چایخوری
  • سیب – ۲.۶ قاشق چایخوری
  • آناناس – ۲.۵ قاشق چایخوری 
  • انگور – ۴ قاشق چایخوری 
  • لیمو ترش – ۰.۶ قاشق چایخوری
  • زردآلو – ۲.۳ قاشق چایخوری
  • کیوی – ۲.۳ قاشق چایخوری
  • توت فرنگی – ۱.۳ قاشق چایخوری
  • گوجه فرنگی – ۰.۷ قاشق چایخوری

در کیک‌ها و دسرهای مختلف:

غذاهایی که می‌خوریم چه مقدار قند دارند؟ قند غذاهایی که می‌خوریم چه مقدار قند دارند؟ 262978 carrot cake

  • کیک هویج (یک برش متوسط) – ۳ قاشق چایخوری
  • مافین (یک مافین شکلاتی) – ۴.۷۵ قاشق چایخوری
  • بستنی (یک اسکوپ) – ۳ قاشق چایخوری
  • دونات (یک عدد) – ۳.۵ قاشق چایخوری 

قند افزوده چیست؟ 

بعضی از قندها بطور طبیعی در مواد غذایی وجود دارند، مانند لاکتوز (در شیر) یا فروکتوز طبیعی که باعث شیرینی میوه‌ها می‌شود. آنها قندهای افزوده نیستند. قندهای افزوده،در طول فراوری یا آماده سازی غذاها یا در سر میز غذا به مواد غذایی اضافه می‌شوند. هنگامیکه غذاها فراوری می‌شوند، حالت طبیعی شان را از دست می‌دهند، و اغلب در این راه، مقدار زیادی شکر به آنها اضافه می‌شود. گاهی قند در محصولات غذایی یافت می‌شوند که طعم شیرین چندانی ندارند اما در صورت مصرف زیاد و بی رویه، در برنامه کاهش وزن، تداخل ایجاد کنند. اینها تنها چند نمونه از انواع مواد غذایی حاوی شکر مخفی هستند و فهرست این مواد، بیش از اینهاست. پس اگر رژیم کاهش وزن دارید، به نکات مخفی مواد غذایی و مخصوصاً محصولات کارخانه ای، توجه بیشتری داشته باشید.

برای کاهش قند افزوده در جیره غذایی از دستورهای زیر پیروی کنید: 

  • به جای نوشابه های معمولی و غیر رژیمی یا نوشابه های ورزشی از آب یا سایر نوشابه های بدون کالری استفاده کنید . 
  • وقتی آب میوه می نوشید، مطمئن شوید که از آب میوه ۱۰۰٪ خالص تهیه شده است و از نوع نوشابه های میوه ای حاوی شکر افزوده نیست . البته بهتر است به جای آب میوه از خود میوه استفاده شود.
  • برای دسر به جای کیک ، کلوچه، پای ، بستنی و سایر شیرینی ها از میوه تازه استفاده کنید.

اگر به تغذیه، رژیم و کنترل وزن علاقمند هستید مطالب مرتبط زیر را مطالعه کنید:

بدون ورزش کردن کالری بسوزانیم.

آیا با ورزش و رژیم می‌توان دیابت را درمان کرد؟